NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Promotie-tweets; als reclame herkenbaar?

Promotie-tweets; als reclame herkenbaar?

Wat was het geval?

 

Katie Price en Rio Ferdinand hadden ieder 5 verschillende tweets in een tijdsbestek van een uur verstuurd:

Katie twitterde:

-       “Great news about China’s latest GDP figures!!”

-       “Chinese leaders are now likely to loosen monetary policy to stimulate growth. Yay!!”

-       “OMG!! Eurozone debt problems can only properly be solved by true fiscal union!!! #comeonguys”

-       “Large scale quantitative easing in 2012 could distort liquidity of govt. bond market. #justsayin”

-       “You’re not you when you’re hungry @snickersUk #hungry #spon ...”.

Deze laatste tweet bevatte ook een foto van haar terwijl ze een Snickers vasthield.

 

Rio twitterde:

-       “Really getting into the knitting!!! Helps me relax after high-pressure world of the Premiership”

-       “Can’t wait 2 get home from training and finish that cardigan”

-       “Just popping out 2 get more wool!!!”

-       “Cardy finished. Now 4 the matching mittens!!!”

-       “You’re not you when you’re hungry @snickersUk#hungry#spon ...”.

Ook in deze laatste tweet bevatte een foto van Rio met een Snickers in zijn hand.

Wel of niet als reclame herkenbaar?

De ASA - de Britse Reclame Code Commissie - had twee klachten hierover ontvangen, zie ook mijn eerdere blog hierover. De tweets zouden niet duidelijk herkenbaar zijn als reclame, zoals vereist door de Britse CAP Code. Die schrijft voor; dat als dat niet uit de context duidelijk is, dan moet het anderszins duidelijk worden gemaakt.

Mars (producent van Snickers) stelde onder meer dat de eerste 4 tweets van Katie en Rio geen commerciële boodschap bevatte, dan wel dat pas werden zodra de vijfde tweet werd geplaatst. En nu in de vijfde tweet “#spon” was opgenomen, het twitterende publiek daardoor wist dat het om een endorsed tweet ging. Andere varianten van “#spon” zijn overigens #ad, #paid en #samp.


De ASA oordeelde echter dat iedere tweet deel uitmaakte van een georkestreerde campagne, mede omdat sommige daarvan ook op de Snickers-Twitterpagina stonden; en dat ze als teasers werkten.

 

Niettemin oordeelde de ASA dat het voor het publiek duidelijk was dat het om reclame ging, omdat (i) de eerste  4 tweets niet refereerden aan Snickers en Mars; (ii) deze tweets snel achter elkaar waren gepost en (iii) in de laatste tweet “You’re not you when you’re hungry @snickersUk #hungry #spon ...” met de foto stond.

In mijn ogen heeft de ASA het zichzelf onnodig moeilijk gemaakt door de eerste 4 tweets er bij te betrekken, ook al zou het publiek de vijf opvolgende tweets als een serie opvatte.
De ASA had ook de eerste 4 tweets ieder op zichzelf kunnen beoordelen als tweets zonder commerciële boodschap en vervolgens concluderen dat de vijfde tweet mede vanwege de aanduiding “#spon” duidelijk herkenbaar is als reclame.

De uitspraak laat wel zien dat promotie(endorsed)tweets wel duidelijk als reclame herkenbaar moeten zijn als dan niet door de toevoeging “#spon” of “#ad”. Het is wachten op de eerste RCC-uitspraak in Nederland.

BRON: ASA


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.