NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Pinterest en Getty Images gaan samenwerken

Pinterest en Getty Images gaan samenwerken

Social media site Pinterest en Getty Images hebben aangekondigd te gaan samenwerken. Getty Images zal de metadata bij haar afbeeldingen verschaffen aan Pinterest, waarvoor Pinterest een vergoeding zal betalen.

Volgens Pinterest en Getty Images is de samenwerking bedoeld om meer te weten te komen over afbeeldingen en zo het gebruiksgemak van Pinterest te verbeteren. Wanneer een gebruiker op Pinterest een foto van Getty Images op zijn pagina pint, zal direct de bijbehorende metadata onder de afbeelding worden getoond. Zo kan de gebruiker zien wie de foto heeft gemaakt, wat de titel van de foto is, waar en wanneer de foto is gemaakt en wat de beschrijving van de foto is. Daarnaast zal Getty de software PicScout inzetten om de Pinterest pagina’s te doorzoeken op afbeeldingen van Getty Images. Wanneer een afbeelding van Getty is gevonden, wordt deze door middel van connect, de API van Getty, gelinkt met de bijbehorende metadata.

Waarschijnlijk is de samenwerking niet alleen bedoeld om het gebruiksgemak te verbeteren, maar ook om de problemen omtrent het auteursrecht aan te pakken. Anke Verhoeven heeft al een blog geschreven over de auteursrechtelijke aspecten van Pinterest. Het ‘pinnen’ van een foto op Pinterest levert een inbreuk op het auteursrecht van de rechthebbende op waarvoor Pinterest waarschijnlijk zelf niet aansprakelijk is (artikel 6:196c BW). Daarnaast heeft Pinterest in haar algemene voorwaarden alle verantwoordelijkheden bij de gebruiker gelegd.

Het is opvallend dat Pinterest en Getty Images de samenwerking presenteren als voordelig voor de gebruikers, terwijl het voor Getty Images nu wel heel gemakkelijk wordt om auteursrechtinbreuken op Pinterest op te sporen. Getty gebruikt normaal haar PicScout software om online auteursrechtinbreuken te vinden om vervolgens een pittige sommatiebrief naar de inbreukmaker te sturen met daarin een forse claim voor schadevergoeding. Uit de verklaringen van Pinterest en Getty Images blijkt niet dat Getty deze werkwijze niet zal voortzetten en dat Getty de Pinterest gebruikers niet (meer) zal aanschrijven.

Overigens is Getty Images waarschijnlijk nog niet in actie gekomen tegen Pinterest, omdat Pinterest tot voor kort nog geen inkomsten genereerde uit advertentieverkoop. Jonathan Klein, één van de oprichters van Getty Images, heeft vorig jaar aangegeven dat Getty in actie zal komen wanneer een website begint met adverteren.
Hij heeft daarbij verklaard: “We’re comfortable with people using our images to build traffic. The point in time when they have a business model, they have to have some sort of license”. Pinterest is eind september begonnen met adverteren, dus het is niet vreemd dat er nu een deal tussen Getty Images en Pinterest is gesloten.

Lees de verklaringen van Pinterest en Getty Images hier en hier.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.