NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Pepsi's humoristische halloween poster

Pepsi's humoristische halloween poster

Het is een leuke Halloween-inhaker: de reclame van Pepsi waarin een Pepsi-blikje een Coca Cola cape draagt.



 

 

 

 

 



 

 

Maar mag Pepsi het merk “Coca Cola” wel op deze manier gebruiken in haar reclame en levert het geen merkinbreuk op?

Vergelijkende reclame

Het gebruik van het merk van concurrent in vergelijkende reclame is toegestaan, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Zo mag de reclame niet misleiden en dient de vergelijking eerlijk en objectief te zijn. Verder mag de reclame niet onnodig denigrerend zijn. Hiervan is sprake wanneer de vergelijking de goede naam schaadt van of zich kleinerend uitlaat over de merken van een concurrent.

In een vergelijkende reclame zal de adverteerder zijn product altijd als beter dan dat van de concurrent presenteren. Het enkele feit dat de concurrent in een ongunstiger daglicht wordt gesteld, maakt de reclame daarom niet zonder meer kleinerend. Daarnaast kan humor in de reclame het denigrerende karakter van een vergelijking rechtvaardigen.


Humoristische Pepsi reclame?

Het is de vraag of de reclame van Pepsi kan worden gezien als een toelaatbare ludieke variant op het merk van Coca Cola, of dat de reclame onnodig kleinerend en daarom onrechtmatig is. De jurisprudentie is verdeeld over de toelaatbaarheid van humoristische vergelijkende reclame.

Zo was de tv-commercial van Burger King, waarin Ronald McDonald – de ambassadeur van McDonald’s – incognito bij de Burger King een ‘Big King’ bestelde, onrechtmatig, aangezien de commercial zich kleinerend uitliet over McDonald’s en McDonald’s belachelijk maakte.



De tv-commercial van NLEnergie, waarin het animatiemannetje uit de Oxxio-reclames wilde overstappen naar NLEnergie, mocht wel, omdat hiermee op een humoristische wijze de aandacht werd gevestigd op de ‘mega zomerkorting’ van NLEnergie.

Specsavers mocht de zin “Anders dan Hans” gebruiken in haar vergelijkende reclame, omdat dit een ludieke variant was op het merk van haar concurrente Hans Anders. Het gebruik van de slogan “Nu echt zonder fratsen” door supermarkt Steengoed als parodie op het merk “Geen fratsen. Dat Scheelt” van C1000 was daarentegen niet toegestaan, aangezien de slogan een negatieve lading had en kleinerend en schadelijk voor C1000 was.

Waarschijnlijk gaat het grapje van Pepsi te ver, omdat Coca Cola in de vergelijking belachelijk wordt gemaakt en wordt gekleineerd. Dat Coca Cola ook als betere partij uit de vergelijking kan komen, blijkt uit zeer sterke reactie die kort na de Pepsi reclame op internet verscheen:




PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.