NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Parodieën op “Der Untergang” neergehaald?

Parodieën op “Der Untergang” neergehaald?

 

Van het gebrek aan een camera functie op de I-pod touch tot aan het afgesloten zijn van internet, vele parodieën zijn er inmiddels geweest op de scenes van een woedende Hitler uit de film ‘Der Untergang’. Alle parodiëen gezamelijk zijn goed geweest voor zeker miljoenen pageviews.

 

Ondanks dat zowel de schrijver als de regisseur van de film in eerdere interviews toegegeven hebben de Youtube-clips zeer vermakelijk te vinden lijkt het overkoepelende productiebedrijf van de film te hebben aangegeven de clips van Youtube verwijderd te willen zien. Dit zou dan ook gebeuren aan de hand van het veelbesproken ContentID systeem van Youtube.

 

Hoewel het gebruik van korte scénes alsmede parodiëen volgens sommigen valt binnen de reikweidte van het fair use beginsel is, volgens deze parodie althans, de producent het daar niet mee eens, en dat laat hij dat weten ook:

 



Om de video te bekijken dient u social media cookies te accepteren.
Klik hier om alle cookies te accepteren.



 

 

 

 

Door: Nick Wobma

 

Content ID in actie

BRON: http://weblogs.nrc.nl/cultuurblog/2010/04/21/ondergang-van-het-hitler-meme/


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIES (2)

Ferhat Coban woensdag 28 april 2010 10:28

Een vraag aan de stagiaire (excuses; er staat geen naam bij). Ik kan me voorstellen dat de vele bewerkingen op de scene door verschillende mensen in verschillende landen worden gemaakt. Wat is nou vanuit het oogpunt van proceseconomie het meest efficiente? Een proces waarbij tientallen landen betrokken zijn, lijkt mij niet handig. Is er een efficientere manier?

Nick Wobma zaterdag 12 februari 2011 19:00

Excuses Ferhan, voor de late reactie maar zie je vraag nu pas. Intressante vraag, die wellicht vooraf moet worden gegaan door de vraag wat de schending precies voor effect heeft gehad en welke remedie men zoekt. Wil de producent de schending slechts beëindigen dan kan hij volstaan met een eis dat het niet meer wordt uitgezonden door YouTube. Indien er daadwerkelijk verdiend wordt door de parodiemaker aan de hand van het filmpje wordt het m.i. pas intressant om ook een financiële claim te overwegen. Dit gezegd hebbend: stel dat je inderdaad iedere schender afzonderlijk wil aanspreken dan ontkom je er volgens mij niet aan iedere schender afzonderlijk op te sporen en aan te spreken. Proceseconomisch lijkt dat mij ook niet echt intressant helemaal omdat er in zijn algemeenheid niet zo veel te halen valt in het geval van een YouTube knutselaar. De filmpjes laten verwijderen door 1 of enkele aanspreekpunten makkelijker is dan in ieder geval makkelijker en zeker 'proceseconmischer' verantwoord dan 200 + procedures opstarten in verschillende landen.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.