NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Parkeergegevens: creëren parkeer-providers hun eigen probleem met de Belastingdienst?

Parkeergegevens: creëren parkeer-providers hun eigen probleem met de Belastingdienst?


Dat de Belastingdienst geïnteresseerd is in het parkeergedrag van leaserijders is wel duidelijk. Deze zomer vroeg de Belastingdienst de parkeergegevens op bij het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV), dat gemeenten ondersteunt met het uitvoeren van het parkeerbeleid. Er ontstond toen ophef, omdat SHPV in haar privacybeleid aangaf de gegevens maar 8 weken te bewaren. Daar berichtten wij destijds ook al over.
 

Dit weekend berichtte NRC over een vergelijkbare kwestie. De Belastingdienst heeft bij het bedrijf SMS Parking alle parkeergegevens over 2012 opgevraagd, maar SMS Parking weigert die gegevens te verstrekken.

SMS Parking zegt daarvoor principiële redenen te hebben: „Ik ben dat niet van plan, als het de Belastingdienst uiteindelijk gaat om een paar leaserijders. Ik weet ook niet of de Belastingdienst daartoe is gerechtigd. Bovendien heb ik over privacy afspraken met de klanten gemaakt, via de algemene voorwaarden. Het is een principekwestie.” (in de Telegraaf

 

Ons bekruipt het idee dat de parkeer-providers dit probleem wellicht (deels) zelf creëren. Uit de algemene voorwaarden en privacy statements van, bijvoorbeeld,  SMS Parking maar ook Parkline blijkt namelijk dat zij de parkeergegevens wel erg lang bewaren - respectievelijk 2 jaar en 5 jaar. Yellowbrick stelt gegevens tot 18 maanden na beëindiging te bewaren.

Het is nog maar de vraag of deze bewaartermijnen wel in overeenstemming zijn met de Wet bescherming persoonsgegevens. Die wet bepaalt immers dat persoonsgegevens niet langer mogen worden bewaard dan nodig is voor de doeleinden waarvoor ze verzameld zijn. Bepaalde informatie, zoals factuurgegevens, moeten de parkeer-providers lang bewaren in verband met de fiscale bewaarplicht, maar dat geldt ons inziens niet persé voor de informatie over de locatie waar geparkeerd is. Deze informatie verzamelen de parkeer-providers om te kunnen bepalen wat er gefactureerd moet worden en zullen ze enkele weken moeten bewaren voor het geval dat er discussie is over de factuur. Het is voor dat doeleinde natuurlijk niet nodig om de gegevens 2 of zelfs 5 jaar te bewaren.

 

Door alle gegevens zo lang te bewaren, maken de parkeer-providers zichzelf tot een gemakkelijke informatiebron voor de Belastingdienst. Zouden zij zorgen dat de informatie over de locatie waar geparkeerd is tijdig wordt gewist althans volledig geanonimiseerd, dan zijn zij niet meer interessant voor de Belastindienst en komen zij niet in deze situatie terecht. 


NRC bericht dat SHPV inmiddels heeft besloten om de parkeergegevens maximaal 13 weken te bewaren om te voorkomen dat de Belastingdienst ze nogmaals over een heel jaar kan opeisen. 

 

Morgen dient de kortgeding-zitting tussen SMS Parking en de Belastingdienst.

We vragen ons in dit verband overigens nog af, of het gerechtvaardigd is dat de Belastingdienst álle parkeergegevens van 2012 opvraagt, zoals uit de media lijkt te blijken. Het gaat dan namelijk niet alleen om leaserijders, maar ook om parkeergegevens van andere personen. De Belastingdienst heeft wat ons betreft geen enkel belang bij het verkrijgen van alle parkeergegevens van alle klanten van SMS Parking.

Anke Verhoeven & Menno Weij


 

BRON: NRC, Foto ANP / Koen Suyk


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

Miranda woensdag 13 november 2013 19:51

Inderdaad: als ze overbodig geworden gegevens hadden vernietigd had de Belastingdienst niet de privacy van zoveel burgers kunnen schenden. En waarom eigenlijk van alle leaserijders? Dat zouden alleen leaserijders met zo'n verklaring geen privegebruik mogen zijn en van hen dan uitsluitend de parkeergegevens van als zakelijk genoteerde ritten. Want waarom mag de belastingdienst(medewerker) weten waarvoor de leaserijder zijn minimale aantal privé kilometers heeft gebruikt? Dat dient geen enkel doel, in ieder geval niet fraudebestrijding.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.