NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Opt-out functionaliteiten in de nieuwe browsers vergeleken

Opt-out functionaliteiten in de nieuwe browsers vergeleken

Al eerder berichtte Milica Antic dat zowel Microsoft als Google en Mozilla een zogenaamde do-not-track optie gaan aanbieden in de nieuwe versies van hun browsers (respectievelijk Internet Explorer, Chrome en Firefox).

Een stap in de goede richting die waarschijnlijk ingegeven is door de dreiging van wettelijke maatregelen tegen behavioral targetting in de VS. De vraag is echter of de nieuwe browsers daadwerkelijk verschil zullen maken.

 

De toegevoegde functionaliteit in Chrome is eigenlijk alleen een versterking van een zelfreguleringssysteem van een groep Amerikaanse adverteerders en advertentienetwerken (the Network Advertising Initiative, NAI). Gebruikers konden al aangeven dat ze door bepaalde adverteerders die lid zijn van NAI niet gevolgd willen worden. Er wordt dan door het NAI-lid een cookie op je computer geplaatst die je opt-out vastlegt met betrekking tot die bepaalde adverteerder. De cookie betekent echter niet dat je gegevens niet meer verzameld worden, maar slechts dat je gegevens niet meer gebruikt worden om gericht te adverteren. Nadeel van dit systeem was dat de opt-out ook gewist werd wanneer de gebruiker zijn cookies verwijdert. Wat Chrome nu aanbied is een Keep My Opt-Outs-optie, waarmee de NAI opt-out cookies niet per ongeluk verwijderd kunnen worden.

De nieuwe functionaliteit in Internet Explorer werkt op een vergelijkbare manier, maar Internet Explorer stuurt de opt-out niet alleen naar NAI-leden, maar naar alle adverteerders en  advertentienetwerken die je opgeeft. De gebruiker moet dus een lijst maken van adverteerders en advertentienetwerken waardoor hij of zij niet gevolgd wil worden. Internet Explorer zorgt er dan voor dat deze netwerken of adverteerders geblokkeerd worden.

In plaats van tot de adverteerders, richt Firefox zich op websites. Een simpel mechanisme in de nieuwe versie van de browser stuurt een opt-out verzoek naar elke website waar je heen surft en dus niet alleen in het geval van bepaalde adverteerders of advertentienetwerken. Dat maakt de optie van Firefox de meest effectieve. Het probleem bij zowel Internet Explorer als Chrome is namelijk dat de gebruikers zelf lijsten moeten samenstellen van adverteerders en advertentienetwerken, terwijl de meeste gebruikers niet weten welke advertentienetwerken actief zijn op hun favoriete websites.

Een punt van kritiek op alledrie de browsers is dat de advertentie-industrie in de VS niet verplicht is om de opt-outs te respecteren. Er is in de VS geen wet die dit regelt. In Europa is onlangs een nieuwe richtlijn aangenomen, die wél een verplichting inhoudt om een opt-out te respecteren. Daarover zijn al veel blogs verschenen op deze website. Lees hier ons laatste bericht over de nieuwe cookie-regels.

Lees hier het hele bericht

Door: Anke Verhoeven

 

BRON: USA Today, nu.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.