NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Opinie Marieke Neervoort in Villa Media

Opinie Marieke Neervoort in Villa Media

De inkomsten uit abonnementen en lidmaatschappen staan onder druk. Dus moeten redacties op zoek naar andere inkomstenbronnen. Niet alleen uit advertenties of commercials, maar ook uit advertorials, partner content of product placement. Gevolg: de redactionele content maakt plaats voor commerciële content.

Bij commerciële omroepen zijn sponsoring en product placement een vast gegeven. De redactie streeft naar zoveel mogelijk ruimte voor commerciële boodschappen en zoekt daarbij soms de grenzen van de regelgeving op. Nieuw is dat staatssecretaris Sander Dekker recent liet weten ook van de publieke omroepen te verwachten dat ze meer eigen inkomsten gaan verwerven, om op die manier de bezuinigingen op te vangen. Voor adverteerders een mooie kans. Editorial content staat op de derde plaats als het gaat om wat de consument betrouwbare informatie vindt. Advertenties in tijdschriften en kranten worden – niet verrassend – een stuk minder betrouwbaar beoordeeld, zo blijkt uit het onderzoek Global Trust in Advertising uit 2011 (Nielsen).

Adverteerders hebben dus een groot belang bij (de schijn van) editorial content. En steeds meer redacties staan open voor dit soort content marketing. De vraag rijst hoe commercieel een onafhankelijke redactie mag zijn. Aan de hand van drie voorbeelden van gesponsorde content wordt aangegeven welke regels er gelden en waar de grens ligt: het TV programma Rob's Grote Tuinverbouwing op SBS 6, de FD bijlage over pensioenen in samenwerking met Aegon, en beautyblogs als Beautygloss.nl.

Lees hier het volledige artikel: http://www.solv.nl/files/20130621_Villa_Media_MSN.pdf

BRON: Villa Media


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.