NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Opinie Artikel 29 Werkgroep: meestal opt-in vereist voor cookies

Opinie Artikel 29 Werkgroep: meestal opt-in vereist voor cookies

Eerder deze week schreven we al dat het debat over behavioral advertising nog wel even door zou gaan. Inderdaad: gisteren publiceerde de Artikel 29 Werkgroep haar langverwachte opinie over het onderwerp. De Artikel 29 Werkgroep is een samenwerkingsverband van Europese privacytoezichthouders.

 

De Artikel 29 Werkgroep is van mening dat er meestal geen sprake is van geldige toestemming als men cookies accepteert door middel van browserinstellingen. Het probleem is dat veel browsers standaard cookies accepteren, aldus de Werkgroep. Daarom vindt de Werkgroep dat vaak een opt-in nodig is voor het plaatsten van cookies.

 

De Artikel 29 Werkgroep zou graag zien dat browserfabrikanten browsers zo instellen dat zij cookies niet standaard accepteren. (De Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming betoogde hetzelfde in maart van dit jaar).

 

Verder benadrukte de Werkgroep dat advertising networks, en websites waarop zulke advertenties vertoond worden (‘publishers’) verplicht zijn om vooraf duidelijke informatie te verschaffen over het gebruik van cookies en over behavioral advertising. De Werkgroep raadt verder aan een logo in te voeren waaruit blijkt dat websites deel uitmaken van een advertising network, zodat gebruikers herinnerd worden aan het feit dat hun klikgedrag wordt bijgehouden. Ook zou een dergelijk logo goed zijn om gebruikers de kans te geven eenmaal gegeven toestemming weer in te trekken.

 

Zie over cookies en behavioral advertising hier een eerder bericht met verdere verwijzingen.

 

De opinie van de Artikel 29 Werkgroep vindt u hier.

BRON: Artikel 29 Werkgroep


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.