NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Nieuwe Richtlijn Consumentenrechten aangenomen

Nieuwe Richtlijn Consumentenrechten aangenomen

Gisteren is de nieuwe Europese Richtlijn betreffende Consumentenrechten waarover wij eerder berichtten aangenomen. 

De richtlijn versterkt de rechten van consumenten, met name met betrekking tot online winkelen. Na de officiƫle publicatie hebben lidstaten twee jaar de tijd om de nieuwe regels om te zetten in nationaal recht.

De Europese Commissie geeft op haar website een top 10 van voordelen voor consumenten in de nieuwe richtlijn:

1) Verborgen kosten op internet zullen worden verboden (bijvoorbeeld kosten voor zogenaamd gratis diensten als horoscopen). Consumenten moeten expliciet bevestigen dat zij begrijpen dat zij ergens voor moeten betalen;

2) Meer transparantie over prijzen. Consumenten moeten worden geinformeerd over de totale kosten van een product of dienst en hoeven niet te betalen voor kosten als zij daarover niet goed waren geinformeerd voordat zij een bestelling plaatsten;

3) Het is verboden om zogenaamde tickboxen alvast aan te vinken. Als bijvoorbeeld aanvullende diensten worden aangeboden tijdens het plaatsen van een online bestelling (zoals een reisverzekering tijdens het kopen van een vliegticktet) dan mag de consumenten niet worden gedwongen het vinkje daarvoor in een tick box te verwijderen als hij de extra dienst niet wil afnemen;

4) Consumenten hebben 14 dagen de tijd om zich te bedenken over een online aankoop, deze termijn bedraagt nu 7 dagen. Binnen de bedenktermijn kunnen gekochte producten zonder opgaaf van reden worden geretourneerd. Als de verkoper niet aan zijn informatieverlichtingen heeft voldaan, geldt zelfs een periode van 1 jaar. De bedenktermijn begint pas te lopen op het moment dat de consument de producten ontvangt in plaats van op het moment dat de overeenkomst wordt gesloten;

5) Terugbetaling aan consumenten dient te gebeuren binnen 14 dagen;

6) Er komt een model formulier dat gebruikt kan worden door consumenten die gebruik willen maken van hun herroepingsrecht;

7) Er mogen geen extra kosten in rekening worden gebracht voor het gebruik van credit cards of andere betaalwijzen anders dan wat het de verkoper daadwerkelijk kost om de betaalmethode aan te bieden. Verkopers die telefonische hotlines aanbieden voor vragen over de koopovereenkomst mogen niet meer in rekening brengen dan de basis telefoon tarieven;

8) Er moet duidelijkere informatie worden verstrekt over welke partij moet betalen voor het retourneren van producten. Als consumenten de kosten voor het terugsturen van producten moeten betalen als zij gebruik maken van hun herroepingsrecht, dan moeten zij hierover vooraf zijn geinformeerd.

9) Betere bescherming van consumenten met betrekking tot digitale producten. Zo moet er duidelikere informatie worden verstrekt over bijvoorbeeld de comptabiliteit met hardware en software en moet melding worden gemaakt van het gebruik van technische beschermingsmaatregelen zoals het beperken van de mogelijkheid om kopieen te maken. 

10) Algemene regels voor bedrijven moeten het eenvoudiger maken om overal in Europa te handelen.

Lees hier het persbericht van de Europese Commissie



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

Anastasia Da paxiao maandag 12 augustus 2013 17:41

Hallo heer / mevrouw, er is business Ik wil dat we together.If u geĆÆnteresseerd bent antwoord terug naar mij doen? Thanks jouwe Anastasia.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.