NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Nieuwe regels voor alcoholreclame op Facebook en Twitter

Nieuwe regels voor alcoholreclame op Facebook en Twitter

Met ingang van 7 oktober 2011 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. Deze reclamecode is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code. Opvallend is het nieuwe artikel 24 over digitale marketing en social media, waarin onder meer specifieke regels worden gegeven voor reclame via Facebook en Twitter.

 

Nieuwe regels voor digitale marketing

De hoofdregel is dat digitale marketing voor alcoholhoudende dranken voortaan moet voldoen aan 3 voorwaarden:

a) de ontvangende persoon moet toestemming hebben gegeven om content te ontvangen;

b) de ontvangende persoon moet minimaal 18 jaar zijn;

c) bij digitale reclame die kan worden doorgestuurd naar derden dient bij de oorspronkelijke bron te worden vermeld dat de inhoud uitsluitend bestemd is voor personen van 18 jaar en ouder.

 

Facebook regels

Zo is het op Facebook alleen toegestaan dat de adverteerder vrienden wordt met personen van 18 jaar of ouder. Voor reclame-uitingen geplaatst op Facebook die men kan doorsturen, geldt dat bij of in de oorspronkelijke bron vermeld moet worden dat de content uitsluitend bestemd is voor personen van 18 jaar of ouder

 

Twitter regels

Zolang het bij Twitter technisch niet mogelijk is om followers te selecteren op profiel en leeftijd, dient de adverteerder op de homepage van het account te ver­melden “Door dit account te volgen geef je aan 18 jaar of ouder te zijn”. Op de homepage van het account moet worden vermeld: “De content is alleen bestemd voor personen van 18 jaar of ouder en dient niet doorgestuurd te worden naar of op andere wijze beschikbaar gesteld worden aan personen die jonger zijn dan 18 jaar”.

 

User generated content

Wanneer user generated content wordt gebruikt voor reclamedoeleinden en de content ook daadwerkelijk door consumenten wordt aangeleverd, gelden de 3 eisen van art. 24, ongeacht het oorspronkelijke medium via welke de consumenten worden aangemoe­digd om hun content aan te leveren.

 

Sancties

Op grondvan deboete-overeenkomst tussen Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) en de Stichting Reclame Code kunnen de Reclame Code Commissie en het College van Beroep aan de bij STIVA aangesloten bedrijven/organisaties een boete opleggen van maximaal 50.000,- afhankelijk van de ernst en de mate van de overtreding van de RvA.

 

Foto: Marieke Neervoort



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.