NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Nieuw zoekalgoritme Google kan leiden tot problemen

Nieuw zoekalgoritme Google kan leiden tot problemen

Google is de afgelopen week overgegaan tot het drastisch wijzigen van haar ‘Pagerank’-systeem, te weten het algoritme dat wordt gebruikt om de zoekresultaten te ordenen.

Google gaat er prat op om gebruikers van haar zoekmachine zo snel en efficiënt mogelijk door te verwijzen naar de gewenste informatie. Door middel van de recente wijziging wil zij de kwaliteit van haar zoekresultaten verbeteren. Websites die enkel informatie kopiëren van andere websites (‘content farms’) of gewoonweg minder relevant zijn, zullen hierdoor lager eindigen in de zoekresultaten. Het gevolg hiervan is dat originele websites en websites met veel relevante informatie wel een hogere positie verkrijgen op Google’s natuurlijke resultaatspagina. 11,8% van alle zoekopdrachten wordt hierdoor beïnvloed: een aanmerkelijke wijziging dus.

Vanzelfsprekend kan een lagere plaats in de zoekresultaten bepaalde bedrijven bijzonder veel inkomsten schelen. Veel bedrijven zijn immers voor een groot gedeelte afhankelijk van de vindbaarheid op Google. Het is dan ook niet ondenkbaar dat bedrijven met een aanzienlijk gedaalde Pagerank hun pijlen zullen richten op Google, die de zoekresultaten ordent. Dergelijke rechtszaken hebben in het verleden zelfs al plaatsgevonden, waarbij Google aansprakelijk werd gesteld voor een gedaalde plaats in de zoekresultaten (Searchking v. Google en Kinderstart v. Google).

Google lijkt zich op basis hiervan echter niet druk te hoeven maken over haar aansprakelijkheid, althans in de Verenigde Staten. De ordening van zoekresultaten door Google valt volgens de Amerikaanse rechter namelijk onder de vrijheid van meningsuiting.

Auteur: Mark Buijnsters

 

(Illustratie: Google)

BRON: http://googleblog.blogspot.com/2011/02/finding-more-high-quality-sites-in.html


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.