NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Niet “werkend” telefoonnummer, toch voldaan aan wettelijke informatieplicht?

Niet “werkend” telefoonnummer, toch voldaan aan wettelijke informatieplicht?

Zojuist wilde ik een reservering maken via het BEL ONS nummer dat op de website van een bedrijf stond. Datzelfde nummer staat op verschillende andere plekken op de website, waaronder onder CONTACT. Prachtig voldaan aan de informatieplichten van de E-commerce Richtlijn 2000/31/EG en Consumentenrichtlijn 2011/83/EU, zo lijkt het.

Artikel 3:15d lid 1 sub b BW bepaalt

gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronische postadres;

Een mobiel nummer maakt rechtstreeks en effectieve communicatie mogelijk, maar toen ik het nummer belde speelde een bandje met de mededeling dat ze uitsluitend via e-mail bereikbaar zijn. Op mijn e-mail reservering kreeg binnen een uur reactie. Zeer effectief en rechtstreeks. Als het aan de AG van HvJEU had gelegen zou hiermee voldaan zijn aan deze bepaling (althans de corresponderende bepaling uit Richtlijn 2000/31/EG). Het Hof (16 oktober 2008, C-298/07) bepaalde echter dat er in aansluiting op een e-mail adres ook tenminste één andere communicatiemiddel beschikbaar moet zijn, wat niet per se een telefoonnummer hoeft te zijn.

Artikel 6:230m BW lid 1 sub c (cf. Richtlijn 2011/83/EU) bepaalt

c. het geografisch adres waar de handelaar gevestigd is en het telefoonnummer, fax en e-mailadres van de handelaar, indien beschikbaar, alsmede, indien van toepassing, het geografische adres en de identiteit van de handelaar voor wiens rekening hij optreedt;

Op basis van deze bepaling MOET een telefoonnummer worden verstrekt. Tenzij…  het nummer niet beschikbaar is! Het is niet goed denkbaar dat een handelaar niet over een telefoonnummer beschikt. Je kan ook argumenteren dat in mijn casus het telefoonnummer in een andere betekenis niet beschikbaar is :-) De Engelse tekst spreekt van “where available”. Is er een verschil tussen een telefoonabonnement beëindigen (dan is het echt niet meer beschikbaar) of een bandje afspelen met de mededeling “wij zijn niet bereikbaar via telefoon”. Boeiende paradox ook, dat je een nummer bereikt van een bedrijf en dan te horen krijgt dat ze telefonisch niet bereikbaar zijn.

Wat deze casus vooral illustreert is dat de regelgeving niet de kern raakt. Belangrijk is bereikbaarheid. Dat is dit bedrijf. Binnen het uur had ik een reactie. Daar heb je geen telefoonnummer of aanvullend communicatiemiddel voor nodig.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.