NL EN

Nespresso, of toch wat anders?

Douwe Egberts is in Nederland de strijd aangegaan met het populaire Nespresso, onder andere bekend van de George Clooney reclame. Sinds gisteren verkoopt het koffiemerk een goedkopere variant van de capsules die geschikt zijn voor de koffiemachines van de concurrent Nespresso.

 

Een ander verschil is de verkrijgbaarheid. Bij de koop van een Nespresso koffiemachine zit je immers vast aan de beperkte verkooppunten van de cups die tot dusver slechts te koop zijn bij speciale Nespresso Boutiques, de Bijenkorf, of via internet. De woordvoerdster van Douwe Egberts geeft aan dat na verkoop in eigen winkels uitbreiding naar de Nederlandse supermarkten voor de hand ligt. Het lijkt erop dat Sara Lee, het moederbedrijf van Douwe Egberts, wil mee profiteren van het succes van de Nespresso cups, ontwikkeld door Nestlé. Nespresso laat dit echter niet zomaar gebeuren. Tot nu toe is het Nespresso gelukt zich te weren tegen concurrentie met de vele octrooien op haar producten.

 

Eerder dit jaar kondigde het Zwitserse Nestlé aan haar Amerikaanse concurrent Sara Lee aan te klagen wegens een inbreuk op haar octrooirecht, waarbij het om dezelfde cupjes ging. Ernesteo Dura, woordvoerder van Sara Lee, zei dat de cups er visueel heel anders uitzien dan die van Nestlé. Douwe Egberts kwam in Frankrijk onder de naam L’OR Espresso met goedkopere cupjes op de markt, die op meerdere plekken te koop zijn. Sara Lee verkocht binnen twee maanden al 12 miljoen capsules. Wegens de grote interesse voor de capsules werd besloten de capsules ook in Nederland aan te bieden. In afwachting van de uitspraak gaat Sara Lee door met de verkoop en marketing van haar eigen cups.

 

Binnen de koffiemarkt, zijn octrooirechtelijke conflicten niet onbekend. Douwe Egberts heeft zelf jarenlang aan de andere kant van een dergelijke gevecht gestaan om haar Senseo-pads te beschermen tegen de concurrentie. In deze procedure werd door het Europese octrooibureau beslist dat het andere koffieproducenten is toegestaan dergelijke pads ook op de markt te brengen.


Aangezien octrooirechtelijke procedures jaren kunnen voortduren is het voorlopig afwachten geblazen, ondertussen is de keuze aan de consument. Hoewel voor sommige consumenten een kopje goedkopere koffie lekkerder zal smaken, zullen anderen de voorkeur geven aan de standaard cups. En ach, George Clooney kost natuurlijk ook wel wat..

 

Zie hier het bericht 

 

Stagiaire: Edith van Lent

 



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIES (4)

Suzanne van Duijn donderdag 9 december 2010 14:32

Hoop dat het lukt, het kost me handen vol geld! Heb zelf ook eerder over Nespresso geblogt op http://thelegallifeofsuusjeq.blogspot.com

Groetjes, Suzanne

noort donderdag 16 december 2010 14:55

zouden ze bij nespresso ook een reclame durven te maken met mohamed als hoofdfiguur? of zijn ze bang reacie,s uit de moslimwereld? waarom wel reclame met God in de hoofdrol? of is het niet erg om christen te kwetsen. wij kopen in ieder geval geen nespresso meer, en ik hoop vele met ons.

mark vrijdag 17 december 2010 00:04

@noort
ik nog wel. Wil je dat voorafgaand elk reclameblok wordt aangegeven dat je een reclame soms met een korreltje zout moet nemen. PS: ik zou je aanraden om de film Bruce Almighty te vermeiden.

Nespresso fan zondag 6 maart 2011 13:07

Ik denk dat het hele verhaal nog wel los zal lopen. Nespresso moet gewoon vertrouwen hebben in hun eigen kwaliteit. Ik ben overgegaan op Nespresso en kwam er toen achter hoeveel smaak verschil er zit tussen Nespresso en Senseo. Als je eenmaal Nespresso geproeft hebt en je houdt van koffie dan wil je niet anders meer. De cups van DE zijn bijna even duur als de Nespresso cups en ze smaken naar Senseo. De kwaliteit van Nespresso zal bij deze prijsstelling van DE winnen. DE maakt alleen kans als ze de cups substantieel goedkoper maken en Nespresso niet mee gaat in de prijssteling. De mensen met een Nespresso apparaat en een kleine beurs zullen dan wellicht over stappen.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.