NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Milica Antic in ‘De Pers’ en bij ‘BNR’ over verandering van privacysettings door LinkedIn.

Milica Antic in ‘De Pers’ en bij ‘BNR’ over verandering van privacysettings door LinkedIn.

Sociale netwerksite LinkedIn heeft onlangs aangegeven dat zij ‘social ads’ wil gaan toepassen. Dit houdt in dat LinkedIn advertenties binnen haar netwerk kan ‘linken’ aan een ‘sociale content’, zoals je profielfoto. LinkedIn verwacht hiermee het voor haar adverteerders interessanter te maken om advertenties op haar netwerksite te plaatsen en het voor haar leden toegankelijker te maken om informatie over producten en diensten te verkrijgen.

 

Het nieuwe beleid van LinkedIn heeft ertoe geleid dat haar privacysettings recentelijk, zonder expliciete toestemming van haar leden, zijn veranderd. Ver verstopt in de settings van je account, heeft LinkedIn de gewraakte functie toegevoegd en alvast voor jou een vinkje gezet bij de volgende tekst: “LinkedIn may use my name, photo in social advertising.”


 

 

 

           

 

 

 

                                                                                                                                                             Linkedin heeft informatie over deze veranderingen op haar blog gezet.

 

Milica Antic heeft in interviews met ‘de Pers’ en ‘BNR Nieuwsradio’ haar mening gegeven over dit ongevraagde gebruik van foto’s . Uit De Pers:

 

“Advocaat Milica Antic van advocatenkantoor SOLV, gespecialiseerd in internet en privacy, noemt het ‘niet heel sterk’ dat de netwerksite eigenhandig de toestemming aanpaste. ‘Er mag geen twijfel over bestaan dat jij die toestemming hebt gegeven.’

Zij vindt dat LinkedIn dat moet vermelden, bijvoorbeeld de eerste keer dat je weer inlogt met de uitleg: als u daar bezwaar tegen hebt, kunt u dat hier weer afvinken.” 

 

Volgens Milica zou LinkedIn eventueel nog een beroep kunnen doen op het hebben van ‘een gerechtvaardigd belang’. Een van de acht wettelijke grondslagen voor het verwerken van persoonsgegevens. LinkedIn zou daarbij kunnen aanvoeren dat zij afhankelijk is van haar adverteerders en anders haar diensten niet meer gratis aan zou kunnen aanbieden. In de rechtspraak is al erkend dat een commercieel belang ook een gerechtvaardigd belang kan zijn.

 

Facebook heeft het afgelopen jaar op vergelijkbare wijze veranderingen aangebracht in de privacysettings binnen haar netwerk. Dit is voor Facebook verder als een sisser afgelopen. De vraag is of LinkedIn er ook zo gemakkelijk vanaf zal komen.

 

Pas dus op, LinkedIn profielfoto’s kunnen gebruikt worden in advertenties op LinkedIn! De stilzwijgende toestemming kan nog worden teruggedraaid door het vinkje uit te zetten.

Lees het hele artikel hier en beluister de uitzending hier.

 

Door: Frouke Meijer

 

 

BRON: De Pers, BNR Nieuwsradio en NRC Handelsblad.


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.