NL EN

Matisse by Bas Kosters

Bas Kosters heeft voor de heropening van het Stedelijk Museum drie kledingstukken ontworpen die zijn gebaseerd op La perruche et la sirene van Henri Matisse. Maar Kosters houdt meer van vlees dan van planten, en dus gebruikte hij handen, voeten, mannen en penissen in plaats van granaatappels en bladeren. De tuin die La perruche et la sirene was voor Matisse, wordt bij Kosters de Rozentuin, de bekende homo ontmoetingsplaats in het Vondelpark.

 

Mag dat zomaar? Henri Matisse (1869 - 1954) is nog geen 70 jaar dood. Dat betekent dat zijn nabestaanden nog auteursrechten hebben ten aanzien van zijn werken (1). Zij kunnen zich verzetten tegen werken die in zodanige mate de auteursrechtelijk beschermde trekken van het eerdere werk vertonen dat de totaalindrukken van beide werken te weinig verschillen voor het oordeel dat het latere werk als een zelfstandig werk kan worden aangemerkt (2).

 

Dat de totaalindrukken van Matisses La perruche et la sirene en Kosters’ l’Homme et les mains sentiment overeenstemmen, lijkt mij evident. De vraag is echter of deze totaalindruk wordt gecreëerd door overname van de auteursrechtelijk beschermde trekken van het werk van Matisse. Kosters heeft weliswaar het concept van de uitgeknipte vormen, de kleuren en de witte achtergrond overgenomen, maar niet de vormen zelf. Het concept van uitgeknipte vormen in bepaalde kleuren tegen een witte achtergrond zal niet snel auteursrechtelijk worden beschermd.

 

 Foto's Ernst van Deursen

 

Bij nadere bestudering blijkt dat Kosters echter toch wel iets meer heeft overgenomen: het ‘uitgeknipte’ effect van de figuren, de ietwat hoekige vormen in combinatie met vrijwel exact dezelfde kleuren, en naast de lichaamsdelen toch ook hier en daar een appel en een peer. Ik zou wel durven betogen dat dit auteursrechtelijk beschermde trekken zijn in het werk van Matisse, en het zijn nu juist die trekken die Kosters heeft overgenomen en waarmee hij diezelfde totaalindruk bereikt. Kosters zou dan dus auteursrechtinbreuk maken.

 

Hoe het ook zij, zolang Kosters het bij deze drie ontwerpen ter gelegenheid van de opening van het Stedelijk houdt en hij er geen volledige collectie van maakt, zal het zo’n vaart niet lopen. Als de erven van Matisse tenminste ook een beetje van vlees houden.

 

(1) Ook onder het Franse auteursrecht.

(2) HR 29 november 2002, LJN AE8456, Una voce particulare.

 

BRON: Fashion United


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.