NL EN

Machteloos tegen kapen van merk

Het Financieele Dagblad schrijft vandaag over bedrijven die lijdzaam toezien hoe hun merk op de hak wordt genomen of, erger, door het slijk wordt gehaald door grappenmakers of serieuze organisaties als Greenpeace of Wakker Dier. De VVD heeft last van verkiezingsposters van de Jonge Socialisten in VVD huisstijl maar met teksten als ‘Villasubsidie voor de rijken, huurders moeten niet zeiken’ en ‘Geen gelul, leraren op nul.’ Greenpeace bootst een reclamecampagne van Shell na met een foto van een poolvosje en de teksten ‘Op “schattig” kan uw SUV niet rijden’ en 'Frankly, we don't give a fox!'.

Aan twee advocaten werd de vraag gesteld of bedrijven iets kunnen doen tegen dit soort ‘parodieën’ op hun merk.

De tendens is dat de vrijheid van meningsuiting meer ruimte krijgt. Vroeger moest er een noodzaak zijn om een merk te gebruiken. Dan werd er gekeken of er ook een andere manier was om de boodschap over te brengen,’ stelt Maarten Haak van Hoogenraad & Haak.

Bovendien geeft de rechter volgens Marieke Neervoort van SOLV advocaten tegenwoordig meer ruimte aan humor of parodieën in het merkenrecht. Dat werd eerder dit jaar [moet zijn: vorig jaar, MSN] expliciet in een rechtszaak over het kinderfiguurtje Nijntje, dat geparodieerd werd als coke-snuivende Lijntje en piloot Nijn-Eleven. Neervoort: ‘Vrij vaak kun je best iets doen als een parodie afbreuk doet aan de reputatie van een merk, maar repressieve acties kunnen nieuwe ophef veroorzaken. Wij adviseren klanten vaak in discussie te gaan om zo ook het eigen standpunt onder de aandacht te brengen.’

Lees hier het volledige artikel.

BRON: Financieele Dagblad


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.