NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Krantenuitgevers willen limiet aan archief zoekmachines

Krantenuitgevers willen limiet aan archief zoekmachines

Het blijft zuur voor contentaanbiders (zoals uitgevers) dat zoekmachines veel advertentie-inkomsten genereren, grotendeels met het ordenen van content van anderen. Vooral Belgische en Franse uitgevers ervaren dit nog al eens als oneerlijk. Een aantal uitgevers heeft nu een verklaring ondertekend – de Declaratie van Hamburg – waarin zij overheden oproepen om een nieuw protocol voor zoekmachines verplicht te stellen.

 

De meeste zoekmachines respecteren nu al vrijwillig het robots.txt protocol. Daarmee kan de houder van een website aangeven dat hij niet wil dat zijn website geïndexeerd wordt. Het nieuwe protocol – het ACAP-protocol - zou de uitgevers echter de mogelijkheid geven om meer specifieke instructies te geven aan crawlers en spiders van zoekmachines. Het zou dan bijvoorbeeld mogelijk worden om aan te geven hoe lang bepaalde content in het geheugen van Google en andere zoekmachines mag blijven staan. Ook kan worden aangegeven hoeveel woorden maximaal geïndexeerd worden. (zie hier een bericht uit november 2007 over de presentatie van het ACAP-protocol).

 

De uitgevers hopen op deze manier te bewerkstelligen dat internetgebruikers vaker via de homepage van contentaanbieders zoeken, met meer reclame-exposure als resultaat. De uitgevers willen het ACAP-protocol bij wet verplichten. "Zoekmachines moeten ACAP onderkennen als een stap vooruit in het erkennen dat contentverstrekkers het recht hebben om te bepalen wat er gebeurt met hun content, en op welke voorwaarden", aldus ACAP-voorzitter Gavin O'Reilly. "De Europese Commissie en andere wetgevers vragen ons constant om met oplossingen te komen. Hier is een oplossing, en daarom vragen we de wetgevers dit plan te steunen."

BRON: Webwereld, European Publishers Council


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.