NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Kinder- en Jeugdreclamecode aangepast

Kinder- en Jeugdreclamecode aangepast

Per 1 november is de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) aangepast. De KJC is een onderdeel van de Nederlandse Reclame Code. De KJC geldt voor reclame-uitingen die worden gericht tot kinderen (personen van 12 jaar en jonger) en minderjarigen/jeugdigen (personen onder de leeftijd van 18 jaar).

De Stichting Reclame Code heeft bepalingen over de herkenbaarheid van reclame in social media, de virtuele wereld en (in-)game advertising toegevoegd aan de KJC (artikel 5 lid 3 tot en met lid 5). Op grond van deze bepalingen dient reclame in een digitale omgeving voldoende duidelijk herkenbaar te zijn voor kinderen. Volgens de Stichting was deze aanpassing nodig, omdat zowel kinderen als adverteerders steeds actiever worden in de digitale media.

Het is een adverteerder verder niet toegestaan kinderen rechtstreeks te stimuleren tot het maken van reclame ten behoeve van de adverteerder (artikel 5 lid 6 KJC). Hiervan is onder meer sprake als een kind in ruil voor het ‘liken’ van een web- of Facebookpagina enig voordeel krijgt, zoals het mogen downloaden van bepaalde items of het verkrijgen van extra mogelijkheden binnen een virtuele wereld of in een (in-)game.

 

Het persbericht van de Stichting Reclame Code en de nieuwste versie van de KJC vind je hier en hier.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.