NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Kan Karen Millen haar naam terugkrijgen?

Kan Karen Millen haar naam terugkrijgen?

Met de verkoop van haar succesvolle modebedrijf in 2009 verkocht Karen Millen ook haar KAREN MILLEN merken. Nu de Britse modeketen na diverse overnames zelfstandig verder gaat, wil Millen haar bedrijf weer terug. De huidige eigenaar peinst daar niet over, en waarschuwt Millen vast voor merkinbreuk, als zij zou overwegen om een nieuw bedrijf te starten onder de naam Karen Millen, Karen of KM.

 

Kan Karen Millen haar naam nog terugkrijgen?

 

Eind jaren negentig heeft Karen Millen haar naam als merk geregistreerd voor onder meer kleding, schoenen, parfums en tassen. Zoals vaker gebeurt, heeft zij het merk daarnaast voor de meest uiteenlopende producten geregistreerd zoals meubels, tapijten, fotolijsten, scheerapparaten en kooktoestellen. Hierdoor verkreeg zij exclusieve rechten op de naam Karen Millen voor de desbetreffende producten.[1]

 

Daarnaast gebruikte zij haar naam internationaal als bedrijfsnaam, waardoor zij in verschillende landen handelsnaamrechten heeft gekregen.

Door die merkregistraties en dat handelsnaamgebruik is de naam Karen Millen méér geworden dan alleen de naam van de ontwerpster en oprichtster van het modelabel. Het werd ook een merkrecht en een handelsnaamrecht. Merkrechten en handelsnaamrechten zijn vermogensrechten die overdraagbaar zijn. En dat is precies wat Karen Millen in 2009 heeft gedaan: zij heeft haar merk- en handelsnaamrechten verkocht, naar we mogen aannemen tegen een niet onaanzienlijk bedrag. De nieuwe eigenaar heeft nu dus de exclusieve rechten op de naam Karen Millen als bedrijfsnaam en als merk voor de desbetreffende producten.

 

De nieuwe eigenaar kan Karen Millen nu onder meer verbieden het merk Karen Millen te gebruiken voor identieke of soortgelijke producten als waarvoor het merk is geregistreerd, als daardoor gevaar voor verwarring ontstaat. Ook kan de nieuwe eigenaar haar verbieden het merk Karen Millen te gebruiken voor andersoortige producten, als daardoor ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit de bekende Karen Millen merken, of afbreuk wordt gedaan aan de exclusiviteit of de reputatie van die merken. En Karen Millen zal haar naam niet meer als bedrijfsnaam voor een fashion onderneming kunnen gebruiken.

 

Het lijkt er dus op dat Karen Millen haar naam definitief heeft verkocht. Maar hoe zit het dan met het gebruik van de naam Karen Millen voor de persoon Karen Millen? Zij moet haar eigen naam toch kunnen blijven gebruiken?

 

Gelukkig kennen het merkenrecht en het handelsnaamrecht hiervoor een uitzondering: het kan iemand niet worden verboden zijn eigen naam voor zichzelf in persoon te gebruiken, ook niet als deze naam (al dan niet toevallig) identiek is aan een merk of een handelsnaam. Hier ligt voor Karen Millen de oplossing: zij kan een nieuw merk lanceren dat geen verwarring veroorzaakt met het ‘oude’ Karen Millen merk, en dit merk presenteren als het nieuwe merk van Karen Millen. Zo kan zij alsnog haar naam verbinden aan een nieuw fashion label.

 

Toch past hier een juridische waarschuwing: de grenzen van de (on)eerlijke mededinging zouden wel eens snel bereikt kunnen zijn, en de concurrent (de eigenaar van het merk Karen Millen) zal haar scherp in de gaten houden.[2]


 


[1] De merken moeten wel normaal worden gebruikt voor de waren en diensten waarvoor zij zijn geregistreerd. Indien dat niet het geval is, kunnen de merken geheel of gedeeltelijk nietig worden verklaard.


[2] Dit stukje is gebaseerd op de hoofdlijnen van het Europese merkenrecht, het Nederlandse handelsnaamrecht en het Nederlandse recht betreffende de oneerlijke mededinging. Karen Millen opereert natuurlijk internationaal, en zal in principe in alle landen waar zij actief is, moeten nagaan of de nieuwe eigenaar van het label Karen Millen daar geldige merk- en/of handelsnaamrechten heeft, en welke regels met betrekking tot oneerlijke mededinging er gelden.

BRON: Fashion United


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.