NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Je gebruikte treinkaartje doorgeven, mag dat?

Je gebruikte treinkaartje doorgeven, mag dat?

Het is een creatief idee om geld te besparen en anderen te helpen; je gebruikte, maar niet gestempelde treinkaartje doorgeven aan een andere reiziger voor hergebruik. Gisteren werd er een Facebook pagina geopend met het doel om mensen makkelijker in staat te stellen om dit te doen. De pagina was al snel een grote hit (meer dan 8000 likes) en er werd al over geschreven in AD en Parool. De vraag is nu: mag dit?

Voordat bepaald kan worden of het treinkaartje doorgegeven mag worden moet bekeken worden hoe zo’n treinkaartje gekwalificeerd kan worden. De Voorwaarden Enkele Reis en Retour van de NS geven aan dat er bij de aanschaf van een kaartje een vervoersovereenkomst wordt gesloten met de NS. De reiziger betaalt het verschuldigde bedrag en krijgt in ruil daarvoor het recht om vervoerd te worden.

 

Het recht om vervoerd te worden wordt belichaamd in het kaartje. Het kaartje zou ik daarom kwalificeren als een recht aan toonder om vervoerd te worden (vergelijkbaar met een bankbiljet dat eigenlijk een recht aan toonder is om goud van de bank te ontvangen). Zo’n recht aan toonder mag op grond van de wet (voor de liefhebber:  art. 3:93 BW) in beginsel overgedragen worden door simpele bezitsverschaffing. In normale mensentaal: je mag je kaartje dus aan iemand anders geven en dan verkrijgt diegene het recht om vervoerd te worden.

Tot dusver geen probleem. De vraag is of de vervoersovereenkomst die je sluit met de NS nog in de weg staat aan het twee keer gebruiken en/of overdragen van het vervoersrecht. Een snelle check van de Algemene Voorwaarden van de NS leert dat de NS dit niet uitdrukkelijk heeft uitgesloten. Er staat niet in de voorwaarden (en ook niet in de specifieke Voorwaarden Enkele Reis en Retour) dat het reisrecht persoonlijk is en niet overdraagbaar of dat een kaartje slechts recht geeft op éénmalig vervoer. De wet op het personenvervoer bepaalt hierover trouwens ook niets bijzonders.

De NS zou zich echter op het standpunt kunnen stellen dat het voor iedereen duidelijk is dat het de bedoeling is dat je maar één keer reist met je kaartje. In dat geval moet de vervoersovereenkomst zo uitgelegd worden dat je je vervoersrecht  als het ware hebt ‘opgebruikt’ na de eerste keer reizen. Dat de vervoersovereenkomst zo bedoeld is blijkt ook al wel uit het feit dat de conducteur het kaartje bij controle stempelt en daarmee onbruikbaar maakt voor nog een reis. Als de vervoersovereenkomst zo uitgelegd wordt, is het niet toegestaan om twee keer met hetzelfde kaartje te reizen. Degene die voor de tweede keer met het kaartje reist (of je dat nou zelf bent of iemand aan wie je het kaartje hebt doorgegeven) handelt dan in strijd met de vervoersovereenkomst.

Los hiervan blijft het natuurlijk voor de NS onmogelijk om te controleren of een kaartje al voor een eerdere reis is gebruikt. Feitelijk zal de NS dus niet zoveel kunnen doen tegen het doorgeven van kaartjes. Overigens is de hele kwestie natuurlijk verleden tijd als we allemaal verplicht over moeten op de OV-chipkaart.

BRON: AD, Parool


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIES (16)

Andre Bosman donderdag 7 november 2013 17:28

Als de conducteur het kaartje heeft afgestempeld begrijp ik het Wat dacht je van dagkaartje die zijn de hele dag geldig dus makkelijk aan een ander te geven

Anoniem donderdag 7 november 2013 19:17

Check de wetboek eens artikel 71

Bob donderdag 7 november 2013 19:47

Het NS standpunt lijkt mij het enige juiste: na de reis is de overeenkomst uitgewerkt en verder gebruik van het kaartje onrechtmatig. De Facebook pagina is dus ook tamelijk onrechtmatig want faciliteert zwartrijden...

Della donderdag 7 november 2013 19:57

Als mensen niet betalen voor hun plekje in de trein, reizen de prijzen voor het openbaar vervoer nog verder de pan uit!

Marcootje donderdag 7 november 2013 23:02

Welnee wat nou eerlijk?? Regeltjes zijn gemaakt om je er aan te houden door en voor dezelfde mensen die de regeltjes gemaakt hebben nietwaar. Daarom bebben we in NL andere regeltjes als in Afrika of Rusland, en hebben katten ook andere regeltjes dan mieren if bijen. Ik maak ook mijn eigen regeltjes; als er namelijk een systeem gemaakt wordt waarin je bijvoorbaat als je een foutje maakt benadeeld wordt of elfs beboet, mag ik HUN regeltjes best krap nemen. Uit onderzoek is als gebleken (google op Metro en Londen) hoeveel miljoenen!!! geincaseerd en verdiend worden aan dit systeem door bij niet werkende ov automaten de klanten te benadelen en in het eval van de NS een tientje af te schrijven, wat mij als meerdere keren overkomen is. Belachelijk systeem met paaltjes die of inchecken of uitcheken of in EN uitchecken... En dan staat zo'n automaat weer op het perron en dan moet je je hem ergens bij de ingang zoeken en dan ook niet al die ver schillende vervoersmaatschappijen. Om die tien tweemaal gebruikte papierenkaartjes hoef je je echt niet druk te maken.
Dus. Tips(zal de ns wel weer snel gaan aanpassen trn nadele van de reizigers...) 1. Check bij retour pas uit als je terug gaat, en check gelijk weer in. Dat is iets goedkoper de instapkosten worden dan namelijk maar 1x berekend. Of koop op de terugweg een papierenkaartje en check een stationnetje voor je reis waar je begonnen bent uit, je betaald dan het enkeltje en een beetje. En deel inderdaad je papierenkaartjes met zoveel mogelijk mensen!!!! Liefs, ook vior de lieve conducteurs natuurlijk. Ov moet eigenlijk gratis zijn. :)

Eddie vrijdag 8 november 2013 08:39

Toen ik in een asielzoekerscentrum woonde kreeg ik zo nu en dan een dagkaart om naar de advocaat of de IND te reizen. Na terugkeer ging ik het altijd voor hergebruik op het station verkopen (meestal voor €10,-) of ging een andere asielzoeker met dat kaartje een vriend of familie bezoeken.

Sander vrijdag 8 november 2013 11:10

Alsof de NS zich aan de regels houdt.
Die proberen ook in alle bochten om de regels heen te werken, zoals bijvoorbeeld belasting ontwijken.

Alex vrijdag 8 november 2013 14:39

Als de ns beter controleerd in de treinen, worden alle kaartjes ook gestempeld, de veiligheid in de treinen beter gewaarborgt, de service vergroot , zwartrijden moeilijker gemaakt en ga zo maar door.

Dus meer conducteurs in de treinen.

Erik vrijdag 8 november 2013 15:19

Meer conducteurs is helemaal niet nodig. Productievere conducteurs, dat zou al schelen. Schop ze met hun luie reet uit de eerste klas en haal ze weg bij het koffiekransje van de machinist. Werken voor je geld.

Richard Hak vrijdag 8 november 2013 15:25

Als men op deze overeenkomst Haviltex loslaat, dan komt daar gewoon uit dat het voor 1 reis bedoeld was.

Mathias vrijdag 8 november 2013 19:00

Zonder de hierbovenstaande reacties te lezen:
Wat is er mis om iemand een gratis reis te gunnen?

Anoniem zaterdag 9 november 2013 00:08

" je maakt gebruikt van een product waar je niet voor betaald" aldus NS. Alsof ik voor een 2e klas kaartje ook echt een 2e klas zitplaats krijg. En maar boetes geven aan 'illegale' 1e klas zitters.

Anoniem woensdag 20 november 2013 13:44

Als we dit veelvuldig gaan doen betekent het dat NS minder kaartjes verkoopt met eenzelfde aantal passagiers. Gooien ze de prijs van het kaartje simpelweg omhoog, of ze gaan meer kaartjes stempelen (controleurs inzetten), meer controle kost meer geld dus prijs omhoog én het doorgeven van kaartjes is steeds minder mogelijk.

Een parkeerkaartje is een heel ander verhaal, dan betaal je voor een bepaalde tijd. Als er tijd over is zie ik niet in waarom een ander die niet zou mogen gebruiken. Er is voor betaald, door wie maakt niet uit.

Als je met de trein gaat hoort iedereen te betalen voor een enkeltje of retourtje. Een treinkaartje hergebruiken is dan gewoon fraude, toch?

GW dinsdag 4 maart 2014 00:05

Bedrijven die je verplichten om kortingen zegels bonuskaarten airmiles, mee te doen, want anders ben je een dief van eigen beurs eigenlijk, terwijl sommige mensen helemaal geen zin hebben om aan dat soort dingen vast te zitten, zoals ik, is ook niet heel erg netjes, dus zulke lieverdjes zijn dat ook niet. Zal het zelf niet aanhalen als reden om dan ook maar niet zo nou te zien, maar wilde het toch ook even over de andere kant hebben.

GW dinsdag 4 maart 2014 00:08

Nu we er met zijn allen toch gezellig over lopen keuvelen (Ik wurm me er ook even tussen)..

Joop donderdag 25 september 2014 19:17

Gelukkig kan het nog steeds met de Kruidvat kaartjes!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.