020 530 0160

Jaarverslag Stichting Reclame Code: zelfregulering in reclame is effectief

Gepubliceerd op 29 april 2015 categorieën 

Afgelopen vrijdag presenteerde de Stichting Reclame Code (‘SRC’) haar jaarverslag 2014. De conclusie van de SRC: in 2014 is opnieuw gebleken dat zelfregulering zeer effectief is.

 

In 2014 werden in totaal 3.245 klachten bij de RCC ingediend. Meer dan de helft van deze klachten konden worden afgehandeld zonder tussenkomst van de RCC en zijn niet getoetst aan de Nederlandse Reclame Code. Van de klachten die wel door (de voorzitter van) de RCC of het College van Beroep werden behandeld, werden 382 klachten toe- en 800 klachten afgewezen.

Net als in eerdere jaren volgden bijna alle adverteerders (96%) vrijwillig de aanbeveling van de Reclame Code Commissie (‘RCC’) op en pasten zij de betreffende reclame aan of trokken zij de reclame in. Hieruit volgt dat zelfregulering werkt, aldus de SRC.

 

Daarnaast blijkt uit het jaarverslag dat de meeste klachten (in totaal 42) werden ingediend over de reclame van New York Pizza. Veel mensen vonden de reclame, waarin te zien is dat New York Pizza een crashtest uitvoert, om te controleren of de pizza na een crash heel blijft, nodeloos kwetsend, in strijd met de goede smaak en/of fatsoen. De RCC heeft de klachten echter afgewezen, omdat zij zich bij beoordeling van subjectieve normen terughoudend opstelt.

 

 

Tot slot blijkt uit het verslag dat veruit de meeste klachten (97%) worden ingediend door consumenten. Slechts 2% van de klachten werden ingediend door concurrenten, bijvoorbeeld in het geval van vergelijkende reclame. De meeste klachten betreffen regels rondom oneerlijke reclame, zoals misleiding (44%) en subjectieve normen, zoals goede smaak en het fatsoen (37%).

Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Harmke

publicaties

Gerelateerde artikelen