NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Jaaroverzicht IE- en reclamerecht

Jaaroverzicht IE- en reclamerecht

Dit jaar werd er veel gediscussieerd over de vraag of smaak auteursrechtelijk beschermd kan zijn. De Haagse voorzieningenrechter vond voorlopig voldoende aannemelijk dat er auteursrecht op de smaak van Heksenkaas kon rusten. In de procedure bij de Gelderse rechtbank kwam de rechtbank niet toe aan deze vraag, omdat de eisende partij niet had aangegeven welke elementen van Heksenkaas voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking kwamen.


In Amerika werd flink gediscussieerd over de vraag of verjaardagsklassieker “Happy Birthday” auteursrechtelijk beschermd was. Uiteindelijk is de zaak geschikt (lees de relevante blogs hier, hier, hier en hier). Het was dit jaar niet de enige Amerikaanse zaak waar het auteursrecht op een nummer centraal stond. Het nummer Blurred Lines van Robin Thicke en Pharrell maakte inbreuk op een eerder nummer van Marvin Gaye.

Daarnaast liepen dit jaar de gemoederen hoog op, toen bleek dat Dutch Filmworks schadevergoedingen wilde gaan claimen van individuele Nederlandse Popcorn Time-gebruikers. Verder bleek dit jaar dat de wetgever ervoor mag kiezen om aan omroeporganisaties het recht te geven om livestreams van hun uitzendingen toe te staan of te verbieden. Tot slot is dit jaar de nieuwe Wet Auteurscontractenrecht in werking getreden.

In het merkenrecht werd deze maand bekend dat het Europees Parlement het ‘Trademark Reform Package’ heeft geaccepteerd, waardoor de wijzigingen in de Gemeenschapsmerkenverordening en de Merkenrichtlijn klaar zijn voor officiële publicatie en inwerkingtreding. Verder heeft Europese Hof van Justitie het voor vormmerken (nog) lastiger gemaakt. Hoewel het KitKat-koekje waarschijnlijk bij velen bekend is, kunnen de ‘gootjes’ waardoor het koekje kan worden gebroken ervoor zorgen dat het niet als vormmerk kan worden ingeschreven. Verder bleek dit jaar dat de betekenis van Arabische woorden relevant kan zijn bij de beoordeling van verwarringsgevaar bij merkinbreuk en oordeelde het Gerecht EU dit jaar dat er tussen Skype en SKY verwarringsgevaar bestaat.

 

In reclameland kregen de reclame-uitingen van Suit Supply dit jaar veel aandacht. De Reclame Code Commissie vond alle posters van Suit Supply in strijd met de goede smaak en het fatsoen. Het College van Beroep bleek minder preuts dan de RCC en vond dat slechts 1 poster in strijd was met de Nederlandse Reclame Code. Verder heeft Foodwatch dit jaar haar pijlen gericht op ongezonde kindermarketing, krijgen kinderen reclameles en is de Code voor Zoetwaren vervallen. Tot slot bleek ook dit jaar dat een foutje zo is gemaakt in reclame.

 



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.