NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Jaaroverzicht IE- en reclamerecht

Jaaroverzicht IE- en reclamerecht

Dit jaar werd duidelijk dat het de eiser geld kan kosten, wanneer hij zonder goede reden een IE-kort geding intrekt. De artikelen 249 en 250 Rv jo 1019h Rv zijn in dat geval namelijk van toepassing. Wanneer een eiser het kort geding intrekt (‘afstand van instantie’ ex artikel 249 Rv doet), kan de eisende partij als de ‘in het ongelijk gestelde partij’ ex artikel 1019h Rv worden beschouwd. De proceskosten moeten dan worden vastgesteld op basis van artikel 1019h Rv.

Ook ging de merkenrechtelijke strijd om de rode zool tussen Louboutin en Van Haren dit jaar door. Verloor Louboutin de zaak in eerste
aanleg, in hoger beroep werd Louboutin in het gelijk gesteld: de rode zool is een geldig beeldmerk. Niet alleen een rode zool, maar ook een winkelinrichting (Apple’s flaship store) kan als merk worden ingeschreven. Verder moet een merkhouder steeds beter opletten dat zijn merk niet als soortnaam wordt gebruikt, omdat hij anders het risico loopt dat zijn merk vervalt (lees hier en hier meer).

In de fashion-industrie won kleding.nl een
handelsnaamzaak van kleding.com. Daarnaast was het Karen Millen-arrest goed nieuws voor de fashion-industrie: fashion modellen kunnen ook een eigen karakter hebben als daarin bestaande elementen op een originele manier worden gecombineerd. Er was slecht nieuws voor K-Swiss: het 5 strepenmerk bleek nietig te zijn.

Dit jaar bleek verder dat er een grote vrijheid is om een
parodie te maken. De geschriftenbescherming op databanken werd echter afgeschaft. Daarnaast zorgde een selfie van een aap voor hevige auteursrechtelijke discussies. Ook de Rubiks Kubus was onderwerp van debat: het ontwerp van de Kubus was louter bepaald door technisch-functionele eisen, maar de kleurcombinatie van de Kubus was wel auteursrechtelijk beschermd.

 

In reclameland werden verschillende partijen op de vingers getikt. Zo waren Booking.com's teksten op haar website, “We hebben nog maar 1 kamer vrij” en “Nog maar 1 beschikbaar voor de € [prijs]”, weliswaar feitelijk juist, maar volgens het College van Beroep toch misleidend. 538’s ‘worstlikcampagne’ was in strijd met de goede smaak en het fatsoen en de Kruidvat reclame voor Vans was misleidend, omdat de Kruidvat te weinig Vans-schoenen in voorraad had. Tot slot kunnen advocaten er ook wat van: er kwam veel kritiek op de advocatenreclame met cokesnuivers



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.