NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Is er toekomst voor de reclamespot?

Is er toekomst voor de reclamespot?

Het is “niet ondenkbaar” dat “op middellange termijn” lineaire reclamespots zullen afnemen en non-lineaire vormen van reclame zullen toenemen. Heel voorzichtig voorspelt STER-directeur Arian Buurman in Co.Media, een uitgave van het Commissariaat voor de Media, de toekomst voor audiovisuele reclame. Dat de klassieke TV commercial in de toekomst zal gaan inleveren, heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat de reclameregels voor non-lineaire audiovisuele diensten veel minder streng zijn dan voor de klassieke lineaire diensten.

 

Sinds de wijziging van de Mediawet 2008 in december 2009 ter implementatie van de Europese richtlijn Audiovisuele Mediadiensten is het onderscheid tussen lineaire (‘one to many’) audiovisuele diensten en non-lineaire (‘on demand’) audiovisuele diensten wettelijk geregeld. Het belangrijkste verschil op het gebied van reclame is dat voor lineaire audiovisuele diensten een reclamemaximum van 12 minuten per klokuur geldt. Voor non-lineaire diensten geldt geen maximum.

 

Volgens Bert Habets, algemeen directeur van RTL, zal de klassieke TV commercial echter niet verdwijnen. “Men denkt altijd in substitutie, terwijl het vaker complementair werkt. Het is dus niet zo dat de 30-secondenspot verdwijnt, er komen nieuwe uitingen bij. Het totaal van die nieuwe uitingen zal nog vele malen groter worden. Dat zie je nu al aan mediaconsumptie zelf: het gebruik van radio en tv is al een paar jaar stabiel, maar pc en mobiel – en straks misschien nog meer nieuwe vensters – voegen veel kijktijd toe. We moeten het niet hebben over marktreductie voor de tv-spot, maar over marktverbreding voor advertentiemogelijkheden.”

 

De STER-directeur is het daarmee eens: “De bestaande mediumtypen staan niet ter discussie: die zijn nog steeds zeer efficiënt en effectief voor adverteerders om hun doelgroepen te bereiken. Dat internet een grotere rol gaat spelen, is evident, maar dat doet niets af aan de kracht en impact van het medium televisie. Nog steeds gaat meer dan 50% van alle reclamebestedingen naar televisie. Dat is niet voor niets.” 



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.