NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Is de inrichting van een conceptstore te beschermen?

Is de inrichting van een conceptstore te beschermen?

Conceptstores zijn hip. De ene na de andere conceptstore schiet als paddenstoelen uit de grond. Bij een conceptstore gaat het niet alleen om de verkoop van producten, maar zijn de inrichting en het assortiment afgestemd op een bepaalde lifestyle of een centraal thema. Denk aan een winkel waarin je niet alleen kinderkleding kunt kopen, maar ook gebruik kunt maken van de diensten van een (kinder)kapper. Is het mogelijk de inrichting van zo’n conceptstore te beschermen?

De vormgeving van interieur en displays kan auteursrechtelijk en/of modelrechtelijk beschermd zijn. Ontwerpen die oorspronkelijk zijn en het resultaat zijn van de creativiteit van de ontwerper worden beschermd door het auteursrecht; modellen die nieuw zijn en een eigen karakter hebben door het modellenrecht. Een ontwerp of model dat puur technisch, functioneel of door mode, stijl of trend wordt bepaald, is niet beschermd. Dit kan soms lastig zijn bij gebruiksvoorwerpen zoals kleding, accessoires en interieur.

Wanneer de inrichting van de conceptstore niet wordt beschermd door het auteursrecht en/of het modelrecht, bijvoorbeeld omdat de stijlelementen overheersen of de inrichting technisch bepaald is, kan er mogelijk nog een beroep worden gedaan op onrechtmatige daad (slaafse nabootsing). Dit kan ook worden gebruikt voor meer abstracte zaken, zoals een winkelformule of de wijze van verkopen. Het is een restcategorie, want nabootsen is in principe toegestaan. Alleen wanneer iemand een winkelformule of een winkelinrichting op dezelfde manier inricht als de winkelformule/winkelinrichting van een ander, waardoor er nodeloos verwarring bij het publiek wordt veroorzaakt tussen deze twee formules/inrichtingen, kan een retailer zich verzetten. Wanneer alleen een bepaalde stijl wordt nagebootst, zijn er naast de nodeloze verwarring bijkomende omstandigheden vereist die deze gedraging onrechtmatig maken.

In uitzonderlijke gevallen is het zelfs mogelijk om de inrichting van een conceptstore als merk te registreren. De inrichting moet dan wel onderscheidend vermogen hebben, wil zij als merk kunnen worden geregistreerd. Dat wil zeggen dat het publiek de inrichting moet herkennen als merk voor de in die conceptstore verkochte producten of aangeboden diensten. Een bekend voorbeeld is de flagship store van Apple, die in de VS als merk is ingeschreven:

 

 



 



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.