NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Interview met Vita Zwaan op Advocatenblad.nl: "Cookiewet zorgt niet voor minder reclame"

Interview met Vita Zwaan op Advocatenblad.nl: "Cookiewet zorgt niet voor minder reclame"

Op Advocatenblad.nl verscheen gisteren een interview met Vita Zwaan over de gevolgen van de nieuwe cookiewet. Klik op de link voor het artikel op of lees het hieronder.

"De nieuwe Telecommunicatiewet die verbiedt om ongevraagd cookies op computers te plaatsen waarmee surfgedrag herkend kan worden, zorgt er niet voor dat men online minder reclame te zien krijgt. 'Integendeel.'

‘Het vragen om toestemming aan de internetter zal er enkel voor zorgen dat hij meer reclame te zien krijgt waarin hij niet is geïnteresseerd,’ aldus specialist in informatierecht in relatie tot internet en nieuwe media Vita Zwaan (SOLV Advocaten in Amsterdam)

Eergister trad de nieuwe Telecommunicatiewet in werking. Als gevolg van art. 11.7a moet voortaan toestemming worden verkregen voorafgaand aan het plaatsen of uitlezen van cookies of andere gegevens die worden opgeslagen (zoals bijvoorbeeld Java-scripts, webtaps, spionagesoftware of bepaalde inbelprogramma’s).

Zwaan legt uit: ‘Deze toestemming kan op dit moment niet worden verkregen door middel van browserinstellingen. Dat kan in de toekomst wellicht wel als nieuwe browsers de mogelijkheid bieden om specifiek aan te geven welke cookies een gebruiker wel en niet wil gebruiken. Gevaar voor de internetter is dat hij voortdurend wordt lastig gevallen met informatie over cookies en verzoeken tot het verlenen van toestemming voor het plaatsen van cookies op zijn computer en dat zijn gebruiksgemak van internet dus wordt beperkt.’

Omdat voorafgaande toestemming moet worden gegeven, is - anders dan de branche had voorgesteld - het bieden van een opt-out mogelijkheid (het maken van bezwaar) niet voldoende. ‘In principe richt de wetgeving zich tot de partij die cookies plaatst en/of uitleest,’ vervolgt Zwaan. ‘Voor first party cookies is dat de eigenaar van de website, voor third party cookies (geplaatst door adverteerders (third parties) via advertenties op de computer van de internetter) is dat de de adverteerder of diens provider. De Article 29 Working Party (de Europese privacy waakhond, red.) heeft echter al aangegeven dat zij een gedeelde verantwoordelijkheid ziet voor providers van adverteerders en website beheerders.’

Uitzonderingen voor online shoppen
Uitzondering op de wet zijn functionele cookies die nodig zijn voor de uitvoering van communicatie (bijvoorbeeld het inloggen bij een bank) of die strikt noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een gevraagde dienst (zoals taalvoorkeur of het onthouden van de producten in het winkelwagentje tijdens een bezoek aan een webwinkel). Toestemming daarvoor hoeft slechts eenmalig - en dus niet bij iedere handeling opnieuw - verkregen te worden.

Zwaan: ‘De aanbieder van cookies kan de toestemming zelfstandig verkrijgen, maar ook collectief waardoor de gebruiker maar één handeling zou hoeven te verrichten en verder ongestoord gebruik zou kunnen maken van het internet. In de toelichting bij de wet wordt aangegeven dat het aan de branche wordt overgelaten om dit slim te organiseren.’

Uit een amendement volgt verder dat als cookies worden gebruikt om gegevens over het gebruik van verschillende diensten te verzamelen, te combineren of te analyseren voor (onder andere) commerciële doeleinden, er vermoed wordt sprake te zijn van een verwerking van persoonsgegevens als bedoeld in de Wet bescherming persoonsgegevens. Dit deel van de wet treedt pas per 1 januari 2013 in werking."

Bericht op Advocatenblad.nl door Annemarie van de Weert

BRON: Advocatenblad.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.