NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • IE9 browser van Microsoft met 'do not track' optie

IE9 browser van Microsoft met 'do not track' optie

Bij elk bezoek aan een website worden er, vaak zonder dat wij dat weten, cookies op onze computers geplaatst. Sommige cookies zijn nodig voor het gebruiksgemak van de betreffende websites. Maar er worden ook tracking cookies geplaatst. Zo kunnen online marketeers ons surfgedrag volgen. Dat levert hele waardevolle marketing informatie op. Met behulp van cookies worden profielen opgebouwd op basis waarvan marketeers veel gerichter kunnen adverteren. Dit wordt ook wel behavioural targeting genoemd.

 

Hier kleven privacy bezwaren aan. Profielen worden steeds gedetailleerder, en veel mensen zijn zich niet of nauwelijks bewust van het feit dat zij worden gevolgd. Reden waarom de Europese wetgever meer waarborgen voor de onwetende internetgebruiker wil. Een nieuwe Richtlijn dwingt de lidstaten hun cookie wetgeving aan te scherpen. De aangescherpte regeling bepaalt dat internetgebruikers voortaan vooraf geïnformeerd moeten worden over het plaatsen van cookies op hun computer, en dat daarvoor bovendien vooraf toestemming moeten geven. Een opt-in systeem dus. Deze regeling moet uiterlijk 25 mei 2011 zijn geïmplementeerd in de Nederlandse wet. Dit heeft geleid tot een wetsvoorstel tot wijziging van de Telecommunicatiewet.

 

Vooral de eis van voorafgaande toestemming heeft tot veel beroering geleid. Hoe moet die toestemming worden gegeven? Gaat het om een uitdrukkelijke toestemming? Worden wij dan straks bij ieder bezoek aan een website vermoeid met tig pop-ups? Of is de browserinstelling voldoende?

 

De voorkeursinstelling van browsers is dat deze cookies accepteert. Die standaardinstelling kan je natuurlijk wijzigen maar veel mensen weten dat niet eens. Bovendien is de betreffende instelling weinig nauwkeurig. Zo kan je geen onderscheid maken tussen permanente cookies en session cookies. Evenmin kan een onderscheid worden gemaakt tussen tracking cookies en cookies die je nodig hebt om een beetje prettig te kunnen surfen. De hedendaagse browsers voorzien dus eigenlijk nauwelijks in een echt opt-in systeem. Toch is de tendens dat de oplossing moet zitten in de browserinstelling, want iedereen is het er over eens dat de nieuwe cookie regeling wel gebruiksvriendelijk moet zijn.

 

Microsoft doet nu een stap in de goede richting. Haar nieuwe IE9 browser bevat een geavanceerde cookie instelling. Gebruikers kunnen op voorhand een whitelist aanmaken van bedrijven die wel mogen tracken, en natuurlijk een blacklist van bedrijven die dat niet mogen. Microsoft noemt dit ‘Tracking Protection Lists’. Bedrijven kunnen ook eigen lijsten maken en deze aan de gebruiker voorstellen om ze te whitelisten. De browserinstelling blijft bovendien bewaard gedurende de verschillende browsersessies.

 

‘Privacy by design’, de gedachte dat consumenten weer zelf de controle krijgen over hoe en wat er met hun persoonlijke gegevens wordt gedaan, is de oplossing waarvan ik, en met mij velen, denken dat dit recht doet aan zowel privacy belangen als commerciële belangen. De nieuwe browser van Microsoft past daarin, en dat beseft Microsoft zelf ook:

 

“By designing these sorts of enhancements with privacy in mind at the design phase, we're able to deliver a functionality that provides consumers additional levels of control over what they want to engage in and how they choose to do so.” “We believe that the combination of consumer control, an open platform for publishing and Tracking Protection Lists, including lists that allow 'calls,' offer progress and a good balance between empowering consumers and online industry needs.”

 

Lees het hele bericht hier.

BRON: The Register


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.