NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Het GALA-rapport, Bavaria en ambush marketing

Het GALA-rapport, Bavaria en ambush marketing

Over iets meer dan een week gaat het WK voetbal weer van start. Het GALA (Global Advertising Lawyers Alliance) heeft inmiddels een rapport over “ambush marketing” gepubliceerd. Het rapport geeft een samenvatting van de wettelijke regelingen over ambush marketing van 52 landen, waaronder Nederland.

Bij ambush marketing lift een merk dat geen sponsor is, mee op de aandacht voor een evenement en profiteert het van de media-aandacht rond dat evenement. Een subtiele doch indringende manier om aandacht te vragen voor je merk, zonder al te veel geld aan sponsoring kwijt te zijn. Er is in Nederland geen wetgeving die specifiek ziet op ambush marketing, maar onder omstandigheden kan ambush marketing een ongeoorloofde mededinging en onrechtmatige daad opleveren. 

Goede voorbeelden van ambush marketing zijn de acties van bierbrouwer Bavaria. In 2006 heeft Bavaria voorafgaand aan de oefenwedstrijd van Nederland tegen Kameroen in de buurt van het stadion waar de wedstrijd zou worden gespeeld ongeveer 15.000 “leeuwenhosen” (een oranje korte broek (een lederhosen) met een oranje staart waarop het merk Bavaria driemaal was opgedrukt)  aan het publiek uitgedeeld.

De KNVB stak echter een stokje voor de actie van Bavaria: bij binnenkomst van het stadion moest iedereen die een leeuwenhose droeg of bij zich had, deze op bevel van de KNVB uittrekken en/of afstaan. De KNVB wilde voorkomen dat Bavaria door het uitdelen of verkopen van leewenhosen sluikreclame bedreef. De voetbalbond had met Heineken een overeenkomst gesloten en Heineken had het exclusieve recht reclame te voeren bij door de KNVB georganiseerde wedstrijden. Heineken diende daarvoor een aanzienlijk bedrag aan de KNVB te betalen.

Het Hof Amsterdam was met de KNVB van oordeel dat de leeuwenhosen door Bavaria werden verkocht en uitgedeeld om de verkoop van het door haar gebrouwen bier te bevorderen. Door op zeer grote schaal leeuwenhosen bij een wedstrijd van het Nederlands elftal uit te delen, wetend en zelf beogend dat toeschouwers deze zullen meenemen en zullen dragen in het stadion, maakte Bavaria reclame in het stadion. Dit was volgens het Hof onrechtmatig jegens Heineken, omdat zij een aanzienlijk bedrag moest betalen om exclusief reclame te mogen maken in het stadion en jegens de KNVB, omdat de waarde van sponsorcontracten daardoor zou kunnen worden aangetast.

In 2010 kwam Bavaria opnieuw met een ambush marketing actie. De bierbrouwer zorgde toen
tijdens de eerste WK-wedstrijd van Nederland voor veel opschudding door te organiseren dat 36 dames – verkleed als Deense fans – tijdens de wedstrijd hun Deense uitdossing uittrokken en hun Oranje “Bavaria-jurkjes” toonden. Op deze manier wisten zij zowel de aandacht van het publiek als van de televisiecamera’s op zich te vestigen. Dit tot groot ongenoegen van hoofdsponsor Budweiser, die diep in de buidel had getast om zich officieel sponsor te mogen noemen en dus wilde voorkomen dat Bavaria tegen betaling van slechts enkele jurkjes (en tickets) kon profiteren van de positieve uitstraling van het WK.

Tot slot had Bavaria tijdens het EK in 2012 wederom een creatieve en originele actie. Tijdens een toespraak van UEFA-voorzitter Michel Platini kwam een blonde vrouw in de Bavaria V-dress als koffiedame op het toneel, waardoor alle aandacht weer naar Bavaria ging. Ik ben benieuwd hoe Bavaria ons tijdens dit WK gaat verrassen.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

cobuskuch woensdag 4 juni 2014 10:04

we wachten af. En hopen dat ze die fifa bobo's weer eens kunnen naaien.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.