NL EN

Guerilla marketing voor God

Het Logos Instituut zag in de succesvolle dinoplaatjes actie van Albert Heijn een mooie gelegenheid om onder kinderen aandacht te vragen voor het scheppingsverhaal uit de Bijbel. De tegenactie van Logos bestond uit dinokaartjes die werden uitgedeeld bij Albert Heijn winkels en waarop een QR-code stond die verwees naar de website dinodino.nl. In een instructiebrief stond:

We zijn erg dankbaar dat u wilt meewerken om een duidelijke, Bijbelse visie op dinosauriërs en de schepping bij kinderen te maken. De kaartjes kunt u uitdelen als u de Albert Heijn bezoekt en kinderen bij de uitgang u vragen of u dinoplaatjes heeft. Doel van het kaartje is dat kinderen naar de website gaan en daar lezen en kijken en de gratis dvd aanvragen. U kunt ook in het algemeen kinderen de kaartjes geven, bijvoorbeeld klasgenootjes van uw eigen (klein)kinderen etc.

De voorzitter van de Reclame Code Commissie oordeelt in niet mis te verstane bewoordingen dat het Logos Instituut met deze actie de grenzen van het toelaatbare ruimschoots heeft overschreden:

Het moet ongepast worden geacht op deze heimelijke wijze kinderen te willen beïnvloeden. Dit geldt te meer nu dit gebeurt met gebruikmaking van een populaire landelijke actie van Albert Heijn die op kinderen is gericht. Kinderen aan wie de kaartjes worden uitgedeeld, zullen denken dat deze van Albert Heijn zijn of onderdeel zijn van de dino-actie van Albert Heijn."

De begeleidende brief is in strijd met artikel 2 Nederlandse Reclame Code (NRC) (goede smaak en fatsoen) en de dino kaartjes zijn in strijd met onderdeel III. van de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) en artikel 11 van de NRC, omdat zij niet herkenbaar zijn als reclame en mede dienen als onderdeel van een aanprijzing van een denkbeeld.

Lees hier de uitspraak.

BRON: IE-forum.nl; reclamecode.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.