NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Grootschalige verkoop van persoonsgegevens

Grootschalige verkoop van persoonsgegevens

Deze week is MySpace begonnen met de online verkoop van 22 verschillende datasets. De gegevens zijn onttrokken uit informatie van Myspace-gebruikers en betreffen onder meer foto’s, blogberichten en postcodes. Alle gegevens zijn geanonimiseerd en worden verkocht via InfoChimps; een marktplaats voor datagegevens. De gegevens zijn vooral bedoeld voor muziekwetenschappers en informatie-analysten uit de muziekindustrie.

 

InfoChimps heeft eind vorig jaar ook data van Twitter-gebruikers proberen te verkopen. De data was afgeleidt uit zo'n 500 miljoen verzamelde Tweets maar is op het laatste moment afgelast op verzoek van Twitter. Begin februari van dit jaar heeft softwareontwikkelaar Pete Warden een vergelijkbare poging ondernomen om geaggregeerde data afkomstig van Facebook online te zetten. Op verzoek van Facebook heeft Warden zijn pogingen moeten staken maar volgens ReadWriteWeb begint de handel in dit soort gegevens net op gang te komen. Die aanname vindt ondersteuning in de omstandigheid dat dezelfde Pete Warden deze week de broncode heeft vrijgegeven voor het verzamelen van data afkomstig van Google Profiles. Op zijn website schrijft hij dat zijn actie is gemotiveerd door het wetenschappelijk belang van dit soort informatie.  Hij voegt daaraan toe dat een debat over de manier waarop met de veelheid aan informatie omgegaan wordt noodzakelijk is, vooral in het licht van verstrekkende technologische mogelijkheden op dit gebied. Op zijn website staat te lezen dat:

 

“We need to have a debate on how much of this information we want exposed, on how to balance innovation against privacy, but the first step is making it clear how much is already out there. There's a tremendous mis-match between what's technologically possible, and ordinary people's expectations. I hope this example helps spark an actual debate on this, rather than the current indifference.”

 

In The Economist van 25 februari wordt het debat waarna Warden verwijst, uitvoerig besproken. In het special report “Data, data everywhere” is te lezen hoe de handel in informatie de laatste jaren explosief is toegenomen door de digitalisering. Verschillende belangrijke deelnemers aan het debat, waaronder deskundigen van IBM, Google en Microsoft, evenals deelnemers uit de wetenschap geven een uitgebreide analyse van de recente ontwikkelingen.

 

Door Demet Yazilitas

BRON: ReadWriteWeb/The Economist 25 februari 2010


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.