020 530 0160

Google: Privacy? We hebben toch een mooi product?

Gepubliceerd op 9 april 2008 categorieën ,

Googles eigen privacydeskundige Peter Fleischer heeft gereageerd op het standpunt van een werkgroep van de Europese Commissie dat zoekmachines niet langer dan zes maanden persoonsgegevens mogen bewaren. Fleischer stelt in zijn reactie dat de regels over het bewaren van persoonsgegevens ook rekening zouden moeten houden met de noodzaak om kwalitatief hoogwaardige diensten te leveren, zoals het tonen van de relevante zoekresultaten.


Natuurlijk is het fijn als Google rekening houdt met mijn persoonlijke voorkeuren en zoekopdrachten in het verleden. Zo kom ik namelijk het snelste uit bij informatiebronnen waar ik wat aan heb. Maar is dat ook zo? Of beter: is dat wel een goed idee?


Zou het niet juist heel goed zijn om zo nu en dan eens bij andere informatiebronnen uit te komen? Die staan wellicht onder aan de lijst met zoekresultaten, maar daar kijk ik natuurlijk niet naar. Alles wat mijn geconditioneerde brein zocht staat gewoon bovenaan. En elke keer dat ik daar vind wat ik dacht te willen vinden, ben ik de volgende keer weer minder geneigd verder te kijken. Het is misschien juist wel heel goed als eens in de zes maanden het hele Google databestand wordt leeg geveegd. Diversiteit wordt gewaarborgd en wie weet wat voor nieuwe inzichten ik opdoe. Want op de diversiteitsgarantie van mijn eigen zoekmachine creativiteit kan ik steeds minder vertrouwen. Nu hoeven zoekmachines natuurlijk geen rekening te houden met de diversiteit of onafhankelijkheid van wat zij aanbieden en ik denk ook niet dat het opleggen van zo een verplichting een goede zaak zou zijn. Maar het argument van Google gaat toch in ieder geval niet op.


Lees hier het hele bericht.


 

Bron: Nu.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

publicaties

Gerelateerde artikelen