NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Google pleit voor pro-innovatie privacywetgeving

Google pleit voor pro-innovatie privacywetgeving

De commissie voor Commercie, Wetenschap en Transport van de Amerikaanse Senaat heeft vandaag in Washington DC belanghebbenden gehoord bij het bepalen van haar beleid voor online privacy van consumenten. Hierbij werden experts uitgenodigd van Apple, Google, Facebook, telecombedrijf AT&T, de Universiteit van Pennsylvania en de liberable denktank het Cato Institute.

 

Google heeft haar getuigenisverklaring, zoals dat in de VS heet, op haar Public Policy blog openbaar gemaakt. In het document gaat de Privacy Engineer Lead Alma Whitten – die medeverantwoordelijk is voor privacy- en securitymaatregelen van Google producten – in op de verschillende manieren waarop Google de privacy van haar gebruikers waarborgt. Het document is voor interessant om te lezen, omdat zij reageert op verschillende producten van Google die onlangs onder vuur hebben gelegen door gebruikers en toezichthouders. Daarnaast licht zij de algemene privacy principes van Google toe en roept zij het senaat op nieuwe privacywetgeving te formuleren die ruimte laat voor innovatie. Hieronder een beknopte samenvatting.

 

De getuigenis begint met een algemeen verhaal over de positieve economische impact van Google producten, waarbij veel aandacht wordt geschonken aan de primaire inkomsten bron van Google: advertenties. Vervolgens constateert Whitten dat gebruikers eenvoudig naar een concurrent kunnen overstappen indien Google onvoldoende privacy maatregelen biedt. Dit maakt privacy een essentieel onderdeel van alle producten die Google lanceert.

 

Whitten noemt de vijf privacy principles van Google en legt uit hoe deze in de praktijk worden nageleefd. De principles zijn als volgt:

1. Gebruik informatie om aan gebruikers waardevolle producten en diensten te bieden;

2. Ontwikkel producten die hoge privacy standaarden in acht nemen;

3. Maak het verzamelproces van persoonsgegevens transparant;

4. Geef gebruikers zinvolle opties om hun privacy te beschermen;

5. Wees een verantwoordelijke hoeder van de informatie die Google beheert.

 

In haar uitleg van deze principes legt Whitten uit dat de gebruiker centraal staat bij Google, zodat privacy by design een centrale waarde is tijdens de ontwikkeling van producten. De gebruiker dient zo veel mogelijk controle over zijn persoonsgegevens te krijgen, die bovendien zo goed mogelijk beveiligd verzonden dienen te worden. Hierbij noemt zij onder andere de volgende interessante voorbeelden:

 

Google Ads Preferences Manager – instellen wat je werkelijke interesses zijn, zodat Google gericht kan adverteren

Google Dashboard – een bedieningspaneel waarmee de gebruiker eenvoudig data kan beheren die Google over hem/haar heeft opgeslagen.

Encrypted Search – Een betaversie van de bekende Google zoekmachine, waarbij zoekopdrachten versleuteld naar Google worden gezonden.

Data Liberation Front – Google programmeurs die het tot hun taak hebben gesteld de data die een gebruiker genereert bij het gebruik van producten of diensten, vrij overdraagbaar naar andere diensten te maken.

 

Whitten behandelt ook Google diensten die afgelopen tijd mis zijn gegaan, zoals Google Buzz (zie post van collega Wouter Dammers) en het verzamelen van informatie over WIFI netwerken tijdens het schieten van Street View foto’s (zie post van collega Milica Antic). Volgens Whitten heeft Google van deze fouten geleerd en vindt zij dat Google zich heeft kunnen herstellen door transparant te zijn in haar uitleg over wat er precies mis ging.

 

In de laatste twee pagina’s van de getuigenisverklaring roept Whitten de Amerikaanse regering op een omvangrijke privacywet op te stellen die als bruikbaar fundament dient voor toekomstige innovatie diensten. Zij noemt het een pro-privacy innovatie kaderwetgeving. Hierbij dienen redelijke veiligheidsmaatregelen voorgeschreven te worden, inclusief een meldplicht voor datalekken. De kaderwet dient ook van toepassing te zijn op verschillende jurisdicties, waardoor een bedrijf als Google niet per gebruiker verschillende privacyopties moet aanbieden.

 

Volgens Whitten is een flexibele, fundament-leggende kaderwetgeving voor privacy wenselijk, omdat wetgeving steeds wordt ingehaald door technische innovatie. Innovatie wordt zo tegengehouden. Bovenop haar voorgestelde kaderwetgeving kunnen op basis van zelfregulering nieuwe privacymodellen worden ontwikkeld die wel rekening houden met de stand van de techniek. Op deze wijze wordt innovatie niet steeds belemmerd door achterhaalde wetgeving.

 

Het document is zeker het lezen waard om inzicht te krijgen in hoe een modern innovatief bedrijf omgaat met persoonsgegevens en waar de knelpunten voor verdere ontwikkelingen liggen.

 

Lees hier de blogpost van Google. Lees hier de getuigenverklaring (PDF).



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.