NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Google legt zichzelf een straf op

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vandaag is bekend geworden dat Google zichzelf een straf heeft opgelegd voor het sponsoren van “reclame” voor Google’s zoekmachine Chrome. Waarom zou Google dit doen, vraagt u zich wellicht af. Ik zal bij het begin beginnen.

Een kleine 3.5 jaar geleden heeft Google haar eigen internetbrowser gelanceerd: Chrome. Gedurende die periode heeft Chrome een wereldwijde aandeel vergaard van ongeveer 27%. Chrome is gebaseerd op een opensourceproject van Google.

Google zal bij de meesten voornamelijk bekend zijn als een zoekmachine. De exacte werking van de zoekmachine (en de bijbehorende algoritmes) zal naar mijn mening altijd (deels) geheim blijven.  Kort samengevat werkt de zoekmachine als volgt:

Als basis heeft Google PageRank, een algoritme waarmee de waarde van de pagina kan worden bepaald. De waarde van een bepaalde pagina wordt (onder andere) bepaald door het aantal verwijzingen naar die betreffende webpagina, vanuit andere webpagina’s. Elke verwijzing is een “stem”. Hoe meer stemmen, hoe hoger de pagina in de natuurlijke zoekresultaten is te vinden (bij een bepaalde zoekopdracht).

Om misbruik tegen te gaan heeft Google verschillende Guidelines geïmplementeerd, waaronder:

“Paid links

Google and most other search engines use links to determine reputation. A site's ranking in Google search results is partly based on analysis of those sites that link to it. Link-based analysis is an extremely useful way of measuring a site's value, and has greatly improved the quality of web search. Both the quantity and, more importantly, the quality of links count towards this rating.

However, some SEOs and webmasters engage in the practice of buying and selling links that pass PageRank, disregarding the quality of the links, the sources, and the long-term impact it will have on their sites. Buying or selling links that pass PageRank is in violation of Google's Webmaster Guidelines and can negatively impact a site's ranking in search results. (onderstreping ER)

Not all paid links violate our guidelines. Buying and selling links is a normal part of the economy of the web when done for advertising purposes, and not for manipulation of search results. Links purchased for advertising should be designated as such. This can be done in several ways, such as:

  • Adding a rel="nofollow" attribute to the <a> tag
  • Redirecting the links to an intermediate page that is blocked from search engines with a robots.txt file

Google works hard to ensure that it fully discounts links intended to manipulate search engine results, such as excessive link exchanges and purchased links that pass PageRank. If you see a site that is buying or selling links that pass PageRank, let us know. We'll use your information to improve our algorithmic detection of such links.”

Op 2 januari jl. is echter aan het licht gekomen dat Google websites heeft betaald voor het plaatsen van artikelen en video’s, waarin rechtstreeks werd doorgelinkt naar de download-pagina van Google’s internetbrowser Chrome. Op een dergelijke wijze manipuleert Google haar eigen algoritme PageRank en handelt zij ook in strijd met haar eigen Guidelines.

Vandaag is bekend geworden dat Google zichzelf een straf heeft opgelegd. Gedurende een periode van 60 dagen zal Chrome laag in de zoekresultaten te vinden zijn, als gebruikers de term “browser” intypen in de zoekmachine. Google zal haar eigen algoritme beïnvloeden door Chrome uit de zoekresultaten te “filteren”.

Nog afgezien van het feit dat Google niet echt handig is geweest, vraag ik mij af of dit geen andere (juridische) gevolgen kan hebben. Google profileert haar zoekmachinediensten als volledig automatisch. Google zou geen invloed zoekresultaten uitoefenen. Het is naïef om ervan uit te gaan dat Google ook geen invloed zou kunnen uitoefenen op de zoekresultaten, maar de grote vraag is of zij dit feitelijk wel doet. Als Google invloed zou uitoefenen op de (natuurlijke) zoekresultaten, dan zou zij mogelijk ook geen beroep meer kunnen doen op de beperkte aansprakelijkheid voor dienstverleners, die als tussenpersoon optreden.

(plaatje: searchengineland)

BRON: seobook.com, searchengineland.com en nu.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.