NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Google krijgt boete wegens tracking-cookies in Safari.

Google krijgt boete wegens tracking-cookies in Safari.

Cookies zijn momenteel een hot topic in Nederland, maar ook in Amerika wordt er aandacht besteed aan de (privacy-) issues rondom cookies. In dit geval is het Google die op de vingers getikt wordt door de Amerikaanse toezichthouder, de Federal Trade Commission (FTC), wegens het omzeilen van de privacy-instellingen van de internetbrowser Safari. Deze schending kan Google een boete opleveren van 22,5 miljoen dollar.

De discussie rondom de schending van privacy door Google begon met de implementatie van Google’s social network: Google Buzz in 2010. Hierbij schond Google zijn eigen privacy policy, aldus een klacht bij de FTC. Bij de lancering van Google Buzz kreeg de gebruiker een scherm in beeld met twee opties: “Sweet! Check out Buzz” en “Nah, go to my inbox”. Volgens de klacht waren gebruikers niet voldoende geïnformeerd wanneer zij gebruik maakten van de optie “Sweet! Check out Buzz” en was de optie “Nah, go to my inbox” ineffectief. Ook de optie “Turn Off Buzz” verwijderde de gebruiker niet geheel van de social network site. Dit was in strijd met de privacyregel van Google: “When you sign up for a particular service that requires registration, we ask you to provide personal information. If we use this information in a manner different than the purpose for which it was collected, then we will ask for your consent prior to such use.” omdat de informative voor een ander doel gebruikt werd dan voor Gmail, namelijk voor social networking.

In maart 2011 zijn de FTC en Google tot een overeenkomst gekomen, op basis waarvan Google een uitgebreid privacy programma in moest stellen, zijn gebruikers niet mag misleiden met betrekking tot de bescherming van de privacy en voor 20 jaar onder een verscherpt toezicht van de FTC kwam te staan. Begin dit jaar bleek echter dat Google weer de fout in gaat. Ditmaal omzeilt de zoekgigant de privacy-instellingen van Safari, om de “+1” knop bij advertenties te kunnen plaatsen. Hiervoor is een tracking-cookie nodig, om na te gaan of de gebruiker is ingelogd bij Google. De privacy-instellingen van Safari blokkeren echter standaard deze cookies, waardoor Google’s systeem (DoubleClick) niet werkte.

Het omzeilen van de privacy-instellingen van Safari was mogelijk door een bug in de webbrowser. Hoewel de webbrowser standaard tracking-cookies blokkeert, kent het een uitzondering voor websites waarmee de gebruiker ‘communiceert’, bijvoorbeeld door het invullen van een formulier op de website. Google maakt gebruik van deze uitzondering door de browser te laten denken dat de gebruiker een (onzichtbaar) formulier invult, waardoor de browser de tracking-cookie toestaat. Deze ‘oplossing’ had echter tot gevolg dat andere trackingcookies van Google’s DoubleClick ook werden toegestaan.

Hoewel Google beweert dat het plaatsen van deze third-party tracking cookies per ongeluk ging en dat er geen persoonlijke informatie is verzameld, heeft de FTC een onderzoek ingesteld naar de handelswijze van Google. Bij een schending van het privacy-programma van maart 2011 kan de FTC een boete van 16.000 dollar per overtreding per dag opleggen. Het lijkt er op dat de FTC van deze bevoegdheid gebruik gaat maken en Google een boete oplegt van 22.5 miljoen dollar, aldus de Wall Street Journal.

Voor de Nederlandse stand van zaken rondom cookies zie de white paper “Cookies Under Control”.

door: Rosalie Heijna

BRON: Webwereld.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.