NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Google introduceert ‘One Pass’-abonnementsdienst

Google introduceert ‘One Pass’-abonnementsdienst

Google heeft – in navolging van Apple – een dienst geïntroduceerd voor de afsluiting van digitale abonnementen: ‘Google One Pass’.

Reeds eerder schreef Christiaan Alberdingk Thijm op dit weblog over het beleid dat Apple heeft geïntroduceerd inzake haar abonnementsregeling voor apps. Apple heeft hierbij de nadruk gelegd op de (in-)app verkoop binnen de App Store van abonnementen op kranten, tijdschriften, video en muziek. Dit heeft officieus haar start gehad door de lancering van de speciale iPad-krant ‘The Daily’.

In het kort komt Apple’s model neer op het volgende. De voorgemelde content op een iPad of iPhone moet door uitgevers beschikbaar worden gesteld door een app, waarbij abonnementen enkel kunnen worden aangeboden via het reeds bestaande betalingssysteem dat de App Store reeds hanteert. Apple verwerkt alle betalingen en houdt daarbij 30% van de opbrengsten in. Digitale abonnementen mogen ook buiten de app worden aangeboden (lees: buiten Apple’s besturingssysteem), maar dan moet in ieder geval dezelfde optie in de app bestaan. De abonneegegevens van nieuwe abonnees via app-verkopen gaan volledig via de App Store; uitgevers kunnen deze informatie krijgen, mits klanten hier toestemming voor geven.

Het model dat Google heeft geïntroduceerd is van een heel andere orde. Google One Pass hanteert eenzelfde abonnementenverkoop via apps als Apple, maar deze apps draaien niet op één besturingssysteem. Het systeem is webgebaseerd en werkt hierdoor op vele verschillende apparaten. Eénzelfde abonnement kan hierdoor op tal van tablets en mobiele telefoons worden gebruikt. Google verwerkt ook de betalingen van deze abonnementen, maar houdt slechts 10% hiervan in. Verder stuurt Google standaard de gegevens van nieuwe abonnees door naar de uitgevers. Een opt-out door abonnees is wel mogelijk.

Een wereld van verschil tussen twee digitale abonnementsdiensten. Google One Pass kan nu echter enkel voor leesdiensten worden gebruikt, dus niet voor video of muziek. Bovendien is het model (voorlopig) alleen nog beschikbaar in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Engeland, de Verenigde Staten en Canada.

Nog één belangrijk verschil: Google spreekt in zijn aankondiging nergens over een verplichting om gebruik te maken van One Pass.

Door Mark Buijnsters

 

(Illustratie: Google)



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.