NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Glass als merk voorlopig geweigerd

Glass als merk voorlopig geweigerd

Het Amerikaanse merkenbureau (US Patent and Trademark Office, USPTO) heeft de aanvraag van Google voor het registreren van het woord ‘Glass’ als merk geweigerd. Google had niet het woord ‘Glass’ an sich gedeponeerd, maar had het woord op een specifieke manier vormgegeven:



Het USPTO heeft in een brief aan Google de weigeringsgronden genoemd. Volgens het USPTO bestaat er verwarringsgevaar tussen Glass en de eerder ingeschreven merken Write On Glass, GLASS3D en TELEGRASS, aangezien de (commerciële) totaalindruk tussen de merken overeenstemt en de merken voor dezelfde waren zijn ingeschreven. Als additionele weigeringsgrond heeft het USPTO aangevoerd dat de term Glass – ook met niet-beschrijvende vormgeving – beschrijvend is voor de waren waarvoor de merkinschrijving is ingediend.

Google heeft als verweer een brief van 1928 (!) pagina’s gestuurd aan het USPTO, waarvan de meeste pagina’s bestaan uit artikelen over Google Glass. Volgens Google is er – gelet op de grote hoeveelheid media en politieke aandacht die er aan Google Glass is besteed – geen gevaar voor verwarring. Daarnaast meent Google dat de term Glass niet beschrijvend is, aangezien het frame en de display van het product niet van glas, maar van titanium en plastic zijn gemaakt en dat het woord Glass de consument niet informeert over de aard, functie en gebruik van het product.

CTM-trademark
Google heeft het beeldmerk Glass ook als Europees gemeenschapsmerk gedeponeerd. De aanvraag is in behandeling en de inschrijving wordt nog getoetst op absolute gronden. Een inschrijving wordt op grond van de Gemeenschapsmerkenverordening onder andere geweigerd indien het teken elk onderscheidend vermogen mist.

Wanneer het woord Glass in combinatie met een (niet beschrijvend en wel onderscheidend) beeldelement (specifiek lettertype, kleur en/of apart beeldmerk) als beeldmerk wordt gedeponeerd, is aannemelijk dat dat beeldmerk als merk wordt ingeschreven. De beschermingsomvang omvat dan niet het woord Glass, maar slechts het beeldelement. Google kan dan waarschijnlijk niet optreden tegen derden die het woord Glass op een andere manier (met andere niet-overeenstemmende beeldelementen) dan de merkinschrijving gebruiken.

Mocht de inschrijving wel worden geweigerd, dan zou Google kunnen aanvoeren dat het merk Glass onderscheidend vermogen heeft gekregen. Google dient dan alle factoren aan te voeren waaruit dat kan blijken (o.a. marktaandeel van het merk, de intensiteit, de geografische spreiding en de duur van het gebruik van het merk, de omvang van de investeringen die Google heeft gedaan voor de promotie ervan/hoogte van de reclamekosten en het aandeel/percentage van de betrokken kringen dat op basis van het merk de waar identificeert als afkomstig van Google).

Daarnaast heeft Google ook het woordmerk Glass als CTM-merk gedeponeerd, waartegen oppositie is ingediend. Tot slot heeft Google wel geldige merkregistraties voor het merk ‘Google Glass’. De CTM-registratie zal echter mogelijk vervallen worden verklaard, aangezien er een "Registration cancellation pending" is.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.