NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Gezichtsherkenning in winkels, aangenamer winkelen?

Gezichtsherkenning in winkels, aangenamer winkelen?

Na wifi-tracking komt er nu wellicht ook gezichtsherkenning in winkels. Het Japanse technologieberdrijf NEC, onder andere gespecialiseerd in biometrische technologie, heeft het door haar ontwikkelde NeoFace facial recognition-systeem gecombineerd met een innovatief elektronisch platform, een database (NEC Mobile Facial Recognition Appliance module).

Een CCTV camera (closed circuit television) is aangesloten op de database. Door middel van encrypted wireless links wordt de informatie van de camerabeelden via wifi of 3G netwerken naar de NEC Face Matching Server gestuurd waar het enkele seconden duurt om het gezicht van de klant te herkennen. Vervolgens wordt alle (eerder verzamelde) informatie van de klant naar de winkel verstuurd en kan er op grond van deze informatie bij elke klant een persoonlijk aanbod worden gedaan. 'Een full VIP treatment voor iedereen'.

Managing Director NEC Hong Kong: "Everyone loves to feel special. That's why any organization that can greet a customer by name and start helping them the minute they walk in to a shop, bank or hotel will have a tremendous advantage over one that relies on ID cards or other impersonal procedures."

De technologie kan natuurlijk voor meer dan alleen winkels worden gebruikt. Doordat de CCTV camera op grote afstand zeer nauwkeurig verkleinde beelden kan scannen zal de NeoFace facial recognition (NeoFace Watch) ook gebruikt kunnen worden in de beveiligingswereld, op vliegvelden, bij grenscontroles en door overheden (zie hier bijvoorbeeld een bericht dat drones in de toekomst wellicht met dergelijke camera's zullen worden uitgerust). Ook kan de technologie op Smart Devices worden geïnstalleerd (NeoFace Smart ID), waarbij bepaalde informatie alleen beschikbaar is door middel van biometrische herkenning.

Het gebruik van dergelijke technieken brengt natuurlijk privacyvraagstukken met zich mee. NEC heeft zich hier niet over uitgelaten. Echter, net als bij wifi-tracking in winkels worden er bij gezichtsherkenningscamera's in combinatie met een database persoonsgegevens verwerkt en dus bestaat er ten minste een informatieplicht voor de winkelier. Hoe een dergelijke informatieplicht moet worden vormgegeven is nog de vraag. Wellicht worden er waarschuwingsborden bij de ingang van de winkel geplaatst. Daarnaast is het de vraag hoe lang de gegevens bewaard mogen worden. Het is ook nog maar de vraag of de klant accepteert dat hij of zij gefilmd wordt, bij voornaam wordt genoemd en er tijdens het winkelen aanbevelingen worden gedaan. Voordat we dit gaan meemaken zal NeoFace facial recognition eerst in winkels in Hong Kong worden geïmplementeerd. We gaan zien of gezichtsherkenning in winkels aanslaat en de ‘ultra-personalized customer experience’ een succesverhaal wordt.

Auteur: Robert Kreuger

BRON: hk.nec.com, ipress.com.hk


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.