NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Geen waarschuwing nodig op NEC voetbal shirts?

Geen waarschuwing nodig op NEC voetbal shirts?

Minister de Jager lijkt van mening dat de vermelding “voorschotje.nl” op de shirts van NEC geen reclame is voor een krediet van de shirtsponsor van NEC, Your Finance B.V. De waarschuwingszin “geld lenen kost geld” hoeft in dat geval niet op de NEC shirts te worden opgenomen.

 

De kamervraag hierover luidde:

 

"Aangezien bij reclame over leningen de slogan “Geld lenen kost geld” verplicht is, deelt u de mening dat ook deze waarschuwing op shirtreclame zichtbaar moet zijn?"

 

Het antwoord van de Minister:

 

"Bij reclames voor krediet is het verplicht om de waarschuwingszin „Let op! Geld lenen kost geld.‟ op te nemen. Reclame voor de (merk)naam van een onderneming, zoals een bank, zal in de regel geen reclame voor krediet zijn. Dan hoeft in de reclame niet de waarschuwingszin opgenomen te worden. Wanneer een sponsor op een shirt een wervende of aanprijzende tekst plaatst ten aanzien van een krediet zou inderdaad de waarschuwingszin opgenomen moeten worden."

Hoewel de Minister in algemene termen antwoordt op een algemeen geformuleerde vraag, lijkt zijn antwoord erop te duiden dat hij "voorschotje.nl" geen aanprijzing voor een krediet vindt. Ik denk dat daarover het laatste woord nog niet is gezegd. De vergelijking met bijvoorbeeld de slogan "biertje?" ligt voor de hand, en daarover zal niemand durven beweren dat dat geen aanprijzing is. Dat is natuurlijk casuistiek bedrijven, maar het verduidelijkt wel dat ook een enkel woord al een aanprijzing kan inhouden.

Lees hier alle vragen en antwoorden.

BRON: reclameboek.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.