NL EN

Geen back-up, eigen schuld

De rechtbank Utrecht heeft op 16 januari een interessant vonnis gewezen in de zaak tussen een schrijver en een computerwinkel. De feiten van de zaken waren als volgt: de man had in 2004 een Apple Powerbook aangeschaft bij de winkel. Eind 2010 kwam de man terug in de winkel, omdat hij een back-up wilde maken van het boek dat hij aan het schrijven was. De winkel adviseerde de man om een externe harde schijf aan te schaffen, waarup een backup van de gegevens gemaakt kon worden. In februari 2011 verscheen de man wederom in de winkel, omdat het hem niet lukte de harde schijf te installeren. In de winkel werd hem geadviseerd het besturingssysteem van zijn Powerbook te upgraden naar Leopard OSX, zodat de harde schijf wel aangesloten kon worden. Computerleek als hij was, besloot de man dat het beter was als de winkel dit voor hem zou doen. Daarvoor werd een opdrachtovereenkomst afgesloten. Op het opdrachtformulier werd duidelijk vermeld dat het voor de man belangrijk was dat de data behouden zou blijven na de upgrade. Hier ging het uiteraard mis. Tijdens de upgrade is de harde schijf van de Powerbook gecrasht, als gevolg waarvan alle data (inclusief boek) verloren gegaan was. De man vordert schadevergoeding als gevolg van het crashen van de harde schijf, bestaande uit een vergoeding voor het opnieuw schrijven van het boek.

 

De kantonrechter is van oordeel dat de winkel niet toerekenbaar tekortgeschoten is in de uitvoering van de overeenkomst. Het is, aldus de rechtbank, niet uitgesloten dat de harde schijf van de Powerbook ook gecrasht zou zijn indien de man zelf de upgrade had uitgevoerd. Dat oordeel komt mij wat vreemd voor. Het lijkt mij dat hier sprake is van ofwel een tekortkoming, of een onjuist advies om het besturingssysteem van een 7 jaar oude Powerbook te upgraden. Hiermee is de kous echter niet af.

 

Op de winkel rust namelijk wel een zorgplicht: de winkel had als professional moeten begrijpen dat een upgrade van het besturingssysteem risico’s met zich meebrengt. Het had op de weg van de winkel gelegen om voor het uitvoeren van de upgrade een back-up te maken van de gegevens, op bijvoorbeeld een usb-stick.

 

De man zelf komt er ook niet ongeschonden vanaf. Aan hem kan worden toegerekend dat hij niet recenter en vaker een back-up van het boek heeft gemaakt. De gevorderde schade – € 15.000 – wordt daarom op grond van ‘eigen schuld’ gehalveerd.

 

Lees het hele vonnis hier.

BRON: itenrecht.nl, rechtspraak.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

Paul de Graaf vrijdag 1 februari 2013 11:43

Wat ik me afvraag: waarom is er niet eerst geprobeerd de data te herstellen via bijvoorbeeld Stellar, Data Recovery Nederland, Attingo of een ander dataherstel bedrijf?

Dat had de data mogelijk kunnen redden, tegen aanzienlijk lagere kosten.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.