NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Gedragscode voor online doorverkoop tickets

Gedragscode voor online doorverkoop tickets

In september berichtte ik over de kritische noot van de Consumentenautoriteit betreffende de secundaire handel in toegangskaarten op internet. In het licht daarvan heeft branchevereniging EUSTA een gedragscode opgesteld.

De gedragscode moet voor meer transparantie zorgen en moet de consument garanties bieden bij de online (door)verkoop van tickets. Zo biedt de gedragscode de consument garantie ten aanzien van de levering van tickets en volledige terugbetaling bij annulering van een evenement. De bedoeling is dat de aangesloten leden (waaronder Pepetickets, Rang1Tickets, Budgettickets, Onlineticketshop, Tickets4U en Worldticketshop) uiterlijk 1 januari 2010 de gedragscode hebben geïmplementeerd in hun eigen bedrijfsvoering.

Naast deze gedragscode zijn er standaard algemene leveringsvoorwaarden opgesteld en is er een geschilbeslechtingsprocedure. Ook is er een keurmerk in de maak.

Morgen vergadert de Tweede Kamer over het doorverkopen van toegangskaarten via internet. Grootste probleem lijkt nog altijd het kunstmatig creëeren van schaarste en vervolgens het doorverkopen van de tickets voor "woekerprijzen". De SP stelt daarom onder meer voor om de prijs voor doorverkoop te beperken tot maximaal 10% administratiekosten.

Lees hier de gedragscode en hier het bericht.

BRON: eusta.nl; parool.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIES (5)

saskia maandag 11 januari 2010 13:26

wat een gezeur. het zijn een paat internetbedrijfjes die echt geen schaarste creeeren. marktplaatshandelaren dat zijn het. doe niet zo moeilijk, gewoon zelf s ochtends op zaterdag eens uit je nest komen dan kan je ook gewoon zelf kaartjes bestellen, net zoals die bureaus doen. verbieden werkt toch niet dan gaan deze bedrijven gewoon naar duisland of curacao en dan betalen ze ook geen belasting meer aan de nederlandse staat. heb je helemaal niks aan.

brianda woensdag 20 januari 2010 15:54

mojo verkoopt zelf ook tickets door op liveantion tickettrade. hypocriete scheisehunden

Wouter woensdag 20 januari 2010 15:59

Beste Brianda,

Dank voor je bericht. Het klopt dat Mojo zelf ook tickets verkoopt op livenation tickettrade. Dat platform is echter enkel en alleen bedoeld voor consumenten.

Voorts bepalen koper en verkoper zelf de prijs. Zodra de koper en verkoper het eens zijn over de prijs, checkt Mojo Concerts of de kaarten wel echt zijn en draait Mojo nieuwe kaarten uit voor de koper. Seatwave zorgt verder voor de financiële afhandeling en dat de kaarten op de juiste bestemming komen.

In dat licht zou ik Mojo niet direct "hypocriete scheis(s)ehunden" noemen...

brianda vrijdag 26 februari 2010 16:57

mojo pakt zelf wel leuk 10 procent van de verkoper en dan nog eens 20 procent van de koper. en er worden tickets aangeboden voor 4 keer de inkoopprijs. dit terwijl ze vechten tegen zwarthandelaren. maar ze vinden het wel mooi als ze er zelf aan kunnen verdienen. dan is hypocriet wel een geschikt woord lijkt me. gebeurd trouwens wereldwijd dat organisatoren met secundaire verkopers samenwerken en alle andere ticketaanbieders tegenwerken. dat is concurrentievervalsing. ze komen zichzelf nog wel eens tegen.

Janneke maandag 6 december 2010 14:41

Heel goed, maar wordt er iets aan gedaan als er sites zijn die WEL veel te dure kaarten verkopen?? Voor veel populaire concerten en evenementen worden kaarten in 1 klap opgekocht en verkocht via sites als Pepetickets voor MEER dan het dubbele bedrag en ook nog eens 12,50 verzendkosten, terwijl je de tickets per mail ontvangt!!!
Is er iemand die hier iets aan kan doen?? Ik vind het bizar dat dit kan in Nederland!!!!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.