NL EN

Game gestolen?

De Amerikaanse gamesontwikkelaar Twisted Pixel is boos op de grote, van oorsprong Japanse, ontwikkelaar en publisher Capcom en beschuldigt haar van ‘plagiaat’.

Wat is er gebeurd? Twisted Pixel heeft voor de Xbox het spel ‘Splosion Man’ ontwikkeld.  Splosion Man is de naam van de held van de game, die tijdens een geheim experiment in een militair laboratorium is ontstaan. Hij bestaat uit plasma en vuur en heeft de handige kracht om te kunnen exploderen en zo zijn vijanden te verslaan.

 

 

 

 

 

Capcom heeft ook een game ontwikkeld en deze ‘MaXplosion’ genoemd. In deze game krijgen we te maken met Max die zichzelf kan laten exploderen. MaXploision is ontwikkeld voor de iOS.

 

 

 

 

 

Er is geen twijfel over dat het gameconcept van beide games op elkaar lijkt. Van toeval lijkt ook geen sprake. Twisted Pixel wilde de game eerst door Capcom laten publishen, maar die wees het project af. Nu komen ze met een vergelijkbare game. Maar is dit, naar Nederlands recht, voldoende om te spreken over plagiaat, oftewel auteursrechtinbreuk?

Om te bepalen of Capcom de auteursrechten van Twisted Pixel heeft geschonden, moeten we kijken wat Capcom precies over heeft genomen. Is dit alleen het idee voor een game over een held die zichzelf kan laten exploderen? Als dat het geval is, lijkt er van auteursrechtinbreuk geen sprake te zijn. Onder het Nederlandse auteursrecht zijn ideeën namelijk niet beschermd. Pas wanneer een idee voldoende uitgewerkt is, kan er van auteursrechtelijke bescherming sprake zijn. Wanneer Capcom naast het overkoepelende idee van de exploderen held ook de uitwerking van de game van Twisted Pixel heeft overgenomen, kan er dus wel sprake zijn van auteursrechtinbreuk. Hierbij kan worden gedacht aan het overnemen van de verhaallijnen, het plot, de karakters, de graphics, gameplay en/of de indeling van de levels.

Had Twisted Pixel dan niets kunnen doen om te voorkomen dat Capcom met haar idee aan de haal zou gaan? In theorie wel. Twisted Pixel had Capcom kunnen vragen een geheimhoudingsovereenkomst te ondertekenen. In deze geheimhoudingsovereenkomst zou dan worden bepaald dat Capcom de ideeën voor de game niet zou mogen gebruiken. De praktijk is weerbarstiger. Grote partijen zijn namelijk lang niet altijd bereid om geheimhoudingsovereenkomsten te ondertekenen.

Gelukkig voor de ontwikkelaars lijken veel gamers trouw aan het origineel van een game te zijn. Dit is ook de kritiek van Twisted Pixel op Capcom: "Als je het nodig vindt om een gameconcept in zijn geheel te stelen, zorg dan tenminste dat je begrijpt wat de game echt leuk maakt”.

Lees hier het volledige bericht.

BRON: gamer.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.