020 530 0160

Format bescherming en slaafse nabootsing: Carspotter vs. Huisspotter

Gepubliceerd op 21 januari 2009 categorieën , ,

Huisspotter.nl, de sms-dienst van Vero Sales en Zuka.nl moet uit de lucht. De commercials voor de dienst schendt het auteurs- en handelsnaamrecht van Carspotter.nl.


Dat bepaalde de voorzieningenrechter in Arnhem in een kort geding. Team Fourward, de uitbaters van Carspotter.nl, een sms-dienst om op basis van kenteken allerlei informatie over een auto te krijgen, begon de zaak eind vorig jaar tegen Huisspotter. Huispotter geeft allerhande gegevens over een woning op basis van ingevoerde postcode en huisnummer.


Onderdeel van de uitspraak is dat het format van de Carspotter commercials auteursrechtelijk beschermd is. Daartoe is, kort gezegd, vereist dat in de verschillende commercials steeds elementen terugkomen, die tezamen maken dat het format als geheel een origineel karakter heeft en getuigt van de creatieve inbreng van maker daarvan. Dat is hier het geval volgens de rechter. Terugkerende elementen zijn (i) de opdringerige journalist die iemand overvalt, (ii) de prikkelende vraag die wordt gesteld naar de prijs, (iii) het nietszeggende antwoord dat daarop volgt, (iv) de harde voice over die vervolgens de oplossing aandraagt en (v) de afsluiting waarbij de door de voice over aangedragen oplossing nog eens met grote letters in beeld wordt gebracht.


Voorts werd nog handelsnaaminbreuk gemaakt en onrechtmatig gehandeld op grond van het leerstuk van de slaafse nabootsing. Dit laatste houdt in dat er wordt geprofiteerd van de goodwill van een ander door een product of dienst na te bootsen terwijl er in de nagebootste elementen net zo goed andere keuzes hadden kunnen worden gemaakt zonder de deugdelijkheid of de bruikbaarheid van het eigen product of de deigen ienst aan te tasten. In dit geval veegt de rechter alle niet-merkinbreuken en niet-auteursrechtinbreuken op één grote hoop met de auteursrecht- en handelsnaaminbreuk en concludeert tot slaafse nabootsing.


Een vreemd puntje is nog de rectificatie die Huisspotter moet plaatsen. Huisspotter moet vermelden dat zij “onrechtmatig heeft gehandeld jegens Carspotter door een sms-dienst aan te bieden waarvan de totaalindruk niet verschilt met die van Carspotter”. Wellicht dat door deze zinsnede de media denken dat de hele dienst niet meer mag worden aangeboden. Maar dat is toch niet het geval. Dat mag wel, alleen onder de eerdere naam, met een andere kleurstelling op de website en met een andere commercial.


Lees hier het bericht op webwereld.nl en hier de uitspraak.

Bron: Webwereld en Rechtspraak.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

publicaties

Gerelateerde artikelen