NL EN

Facebook vreest privacyregels

Facebook publiceerde onlang een uitgebreide reactie op het rapport van de Federal Trade Commission (FTC) over privacyregulering.

De FTC drong in het rapport aan op een ‘regulatory framework’ voor privacy waarin een balans wordt gevonden tussen het respecteren van de  verwachtingen van consumenten wanneer zij gebruik maken van online diensten en het stimuleren van de innovatie die deze diensten met zich mee kunnen brengen.

Het rapport wordt door sociale netwerk bedrijven gezien als een onheilspellende voorbode. Zij vrezen dat meer overheidbemoeienis zal leiden tot een chaos van bureaucratie, waardoor niet alleen de mogelijkheden om geld te verdienen op internet, maar ook de technologische vooruitgang wordt beperkt.

Facebook benadrukt in de reactie op het rapport ten eerste dat sociale media ook veel betekend heeft voor de overheid, de democratie en de economie. Amerikaanse politici maken namelijk ook sterk gebruik van sociale media zoals Twitter en Facebook. Ook wijst Facebook op de rol van sociale media bij de recente opstand in Tunesië en Egypte. Met betrekking tot de economie geeft Facebook het voorbeeld van Zynga (maker van het populaire spel Farmville) met meer dan 1300 werknemers.

Dat sociale media een belangrijke rol spelen in niet alleen ons dagelijks leven, maar ook in de politiek en de zakenwereld lijkt me evident. Daarom is het inderdaad van belang dat deze diensten niet weg-gebureaucratiseerd dienen te worden.

Ten tweede maakt Facebook de vergelijking met andere technologieën die op het eerste gezicht privacygevoelig lijken, maar door iedereen geaccepteerd worden. Facebook noemt onder andere nummer-herkenning op telefoons. Dit gedeelte van het rapport leest een beetje als het “iedereen gebruikt het, dus moet het kunnen”-argument.

Dit argument van Facebook lijkt me wat minder sterk. Dat de gemiddelde burger zich niet zo druk maakt om zijn privacy heeft namelijk  vooral te maken met het feit dat men simpelweg niet op de hoogte is van wat er allemaal met persoonsgegevens gebeurt. Bovendien heeft de consument vaak geen keus omdat er geen privacy-beschermende alternatieven geboden worden. 

Lees de hele reactie van Facebook hier

 

BRON: Fastcompany.com


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.