NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Facebook schikt met FTC over misleiding van gebruikers

Facebook schikt met FTC over misleiding van gebruikers

De Federal Trade Commission, de Amerikaanse consumentenrechten-waakhond, is van mening dat Facebook consumenten misleidt met betrekking tot privacybescherming. Facebook vertelt haar gebruikers dat ze bepaalde informatie privé kunnen houden, maar staat vervolgens herhaaldelijk toe dat die informatie toch gedeeld wordt.

De FTC kwam in dat kader met een uitgebreide klacht tegen Facebook. De klacht noemt de volgende gevallen van misleiding:

- In December 2009, Facebook changed its website so certain information that users may have designated as private – such as their Friends List – was made public. They didn't warn users that this change was coming, or get their approval in advance.

- Facebook represented that third-party apps that users' installed would have access only to user information that they needed to operate. In fact, the apps could access nearly all of users' personal data – data the apps didn't need.

- Facebook told users they could restrict sharing of data to limited audiences – for example with "Friends Only." In fact, selecting "Friends Only" did not prevent their information from being shared with third-party applications their friends used.

- Facebook had a "Verified Apps" program & claimed it certified the security of participating apps. It didn't.

- Facebook promised users that it would not share their personal information with advertisers. It did.

- Facebook claimed that when users deactivated or deleted their accounts, their photos and videos would be inaccessible. But Facebook allowed access to the content, even after users had deactivated or deleted their accounts.

- Facebook claimed that it complied with the U.S.- EU Safe Harbor Framework that governs data transfer between the U.S. and the European Union. It didn't.

Naar aanleiding van die klacht heeft Facebook aangegeven tot een schikking te willen komen met de FTC. De schikking vereist dat Facebook in de toekomst haar beloftes met betrekking tot privacy nakomt. Daaronder valt in ieder geval dat Facebook heldere en duidelijke informatie moet geven en dat er uitdrukkelijke toestemming wordt gevraagd van de gebruiker wanneer informatie wordt gedeeld op een manier die verder gaat dan de privacy-instellingen van de gebruiker toestaan. Facebook moet dus steeds wanneer zij de privacy-instellingen aanpast, of nieuwe functionaliteit toevoegt, uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker vragen. Dat ging in het verleden nog wel eens mis.

Ook moet Facebook haar behandeling van de persoonsgegevens van gebruikers de komende 20 jaar op regelmatige basis door een derde partij laten controleren. Bovendien moet Facebook documenteren hoe zij met de privacy van consumenten omgaat zodat de FTC de naleving van de schikking kan monitoren.

Meer specifiek gelden de volgende voorwaarden:

- Facebook is barred from making misrepresentations about the privacy or security of consumers' personal information;

- Facebook is required to obtain consumers' affirmative express consent before enacting changes that override their privacy preferences;

- Facebook is required to prevent anyone from accessing a user's material more than 30 days after the user has deleted his or her account;

- Facebook is required to establish and maintain a comprehensive privacy program designed to address privacy risks associated with the development and management of new and existing products and services, and to protect the privacy and confidentiality of consumers' information; and

- Facebook is required, within 180 days, and every two years after that for the next 20 years, to obtain independent, third-party audits certifying that it has a privacy program in place that meets or exceeds the requirements of the FTC order, and to ensure that the privacy of consumers' information is protected.

De schikking is op het internet openbaar gemaakt, zodat het publiek erop kan reageren. Dat kan nog tot 30 december 2011 op deze website. Pas daarna wordt de schikking definitief.

Lees hier het hele bericht

BRON: FTC


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.