NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Facebook Reactions & privacy: how you like me now?

Facebook Reactions & privacy: how you like me now?

Het zal velen van jullie vast niet ontgaan zijn dat er een update is geweest voor Facebook. Naast de like-knop heeft Facebook sinds kort ook emoticons (Reactions) toegevoegd om je stemming over een bepaald bericht aan te geven. Door de like-knop ingedrukt te houden, verschijnen de nieuwe love-, haha-, wow-, sad- en angry-reactieknoppen. De nieuwe geanimeerde emoticons dienen ter aanvulling op de standaard like-knop en geven Facebook-gebruikers meer mogelijkheden om hun reactie op online content uit te drukken, aldus Facebook. Het is duidelijk dat de nieuwe like-knop de Facebook-gebruiker meer mogelijkheden biedt. Maar behalve dat de like-knop Facebook-gebruikers de mogelijkheid biedt met één muisklik interesses te delen met Facebook-vrienden, geeft het Facebook een heleboel informatie over gebruikers.

 

De like knop is een functionaliteit die gebruikt wordt door Facebook, waarmee gebruikers hun associatie met online content kunnen uitdrukken (liken). Het gaat onder meer om content, zoals foto’s, status updates en Facebook-pagina’s over producten, sport, muziek of mode. Uit onderzoek is gebleken dat Facebook-likes kunnen worden gebruikt om automatisch en nauwkeurig een reeks van zeer gevoelige persoonlijke informatie over de gebruiker te verzamelen over onder andere seksuele geaardheid, etniciteit, religieuze en politieke opvattingen, persoonlijkheidstrekken, intelligentie, geluk, het gebruik van verslavende stoffen, leeftijd en geslacht. Deze informatie gebruikt Facebook voor het opbouwen van gebruikersprofielen ten behoeve van advertentiedoeleinden.

 

Zelfs zonder het direct liken van bepaalde content kan Facebook informatie over persoonlijke voorkeuren van de gebruiker verzamelen. De gebruiker hoeft bijvoorbeeld niet per se een sport of politiek gerelateerde status update te liken om het voor Facebook mogelijk te maken bepaalde informatie te verzamelen over diens voorkeuren. Door middel van een combinatie van likes kan Facebook voorspellingen doen ten aanzien van interesses en het gedrag van de gebruiker. Dergelijke voorspellingen kunnen, zelfs als ze onjuist zijn, een bedreiging vormen voor onze privacy. Daarnaast kunnen ook andere websites en applicaties die verbonden zijn met een Facebookprofiel en toegang hebben tot de likes van de gebruiker informatie verzamelen over bepaalde voorkeuren en interesses waarvan de gebruiker niet de intentie had om die te delen. Een bijkomend probleem van de like-knop is dat het kwetsbaar is voor clickjacking, waarbij gebruikers bepaalde content liken terwijl ze dat eigenlijk niet willen of van plan zijn.

 

Facebook zegt dat de nieuwe reactiemogelijkheden zijn ontwikkeld vanwege een grote behoefte daarnaar onder gebruikers, maar het moge duidelijk zijn dat ook financiële overwegingen een grote rol hebben gespeeld bij de beslissing om de like-knop uit te breiden. Met de verschillende emoticons bij de like-knop is het voor Facebook nog eenvoudiger achter de emoties van Facebook-gebruikers te komen. Facebook gaat hiermee weer een stap verder in het opbouwen van gebruikersprofielen. Op Facebook betalen adverteerders alleen voor het richten van de advertenties op de mensen die ze willen bereiken. Facebook biedt hiervoor meerdere doelgroepopties aan zoals interesses, gedrag en demografische gegevens. Aangezien Facebook nu uitgebreidere en nauwkeurigere profielen van gebruikers kan opstellen, is het mogelijk om specifiekere doelgroepopties aan te bieden waarmee gerichter kan worden geadverteerd. Het is dan ook niet onwaarschijnlijk dat Facebook binnenkort meer geld gaat vragen voor advertenties.

 

We zijn ons er niet allemaal van bewust dat we door het liken van berichten op Facebook heel veel informatie over onszelf afstaan. En door de uitbreiding van de like-knop met Reactions zullen we alleen nog maar meer van onze privacy weggeven.

 

 

 

 



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.