NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Facebook neemt maatregelen tegen privacyschendende apps

Facebook neemt maatregelen tegen privacyschendende apps

Eerder berichtten wij al over het feit dat via de populaire Facebook spelletjes en andere apps op grote schaal persoonsgegevens van ons worden verzameld en doorgegeven aan adverteerders. Met behulp van deze informatie kunnen gedetailleerde persoonlijke profielen van nietsvermoedende Facebook gebruikers worden samengesteld. Deze profielen zijn veel waard omdat online marketeers zo gericht kunnen adverteren. En hoe meer een advertentie aansluit op het profiel van de gebruiker (man/vrouw, leeftijd, woonplaats, hobby’s, dierenvriend of niet, getrouwd of niet, wel of geen kinderen, leeftijd kinderen, muziekvoorkeur, favoriete boeken en films, enzovoort), hoe effectiever de advertentie zal zijn. Dit wordt ook wel behavioural targeting genoemd.

 

Over deze gang van zaken bij Facebook ontstond veel ophef. Diverse Amerikaanse politici hebben hun beklag gedaan bij de jongste miljardair ter wereld, Facebook CEO Mark Zuckerberg. Naar aanleiding daarvan heeft Facebook maatregelen genomen en enkele apps van het platform verwijderd. Van andere applicaties is aan de ontwikkelaars gevraagd maatregelen te nemen.

 

Toch zegt Facebook dat het hier niet werkelijk gaat om privacyschending. Het delen van de informatie met adverteerders zou namelijk in veel gevallen onbedoeld zijn, en een gevolg van hoe browsers werken. Allereerst geloof ik dat niet. Persoonsgegevens zijn goud waard, en Facebook, met 500 miljoen gebruikers die hun hele hebben en houden in meer of mindere mate delen, is dus een goudmijn. Facebook is voor ons gratis omdat Facebook geld verdient aan onze persoonsgegevens. Behavioural targeting is vanwege bewezen effectiviteit een steeds populairdere manier van adverteren. Dan ga je mij niet wijsmaken dat de ontwikkelaars van de bekritiseerde apps per ongeluk informatie doorgeven aan adverteerders, en dat Facebook hier niets van af weet. Ten tweede, zelfs als het wel allemaal onbewust en als gevolg van de werking van de browser zou gebeuren, dan doet dat op zichzelf niet af aan de privacyschending. In dit verband is interessant dat er hevig wordt gediscussieerd over de nieuwe cookie wetgeving, en over de vraag hoe de vereiste voorafgaande toestemming moet worden gegeven. Cookies worden veel gebruikt voor behavioural targeting. Op dit moment lijkt de discussie in het voordeel uit te vallen van het standpunt dat toestemming kan worden gegeven via de browserinstelling. Dat betekent dus dat bedrijven als Facebook zich dus enerzijds niet kunnen verschuilen achter de werking van de browser, maar anderzijds zouden kunnen betogen dat het doorgeven van persoonsgegevens is toegestaan juist vanwege de browserinstellingen.

 

Overigens is goed denkbaar dat het doorgeven van persoonsgegevens aan adverteerders via het gebruik van Facebook applicaties in het concrete geval privacyrechterlijk best door de beugel kan. Dat hangt onder meer af van de informatie die aan gebruikers wordt gegevens voordat zij aan de slag gaan met zo’n app.

BRON: Webwereld


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.