NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Facebook kondigt gebruik profielfoto’s in reclame (nu wel) aan

Facebook kondigt gebruik profielfoto’s in reclame (nu wel) aan

Schrik niet als jouw profielfoto straks in een reclame voor glijmiddel op Facebook verschijnt. Dit kan zomaar gebeuren (als je tenminste ooit iets over glijmiddel hebt gepost of geliked). Facebook heeft in een update van haar Statement of Rights and Responsibilities verduidelijkt dat namen, profielfoto’s en content van profielpagina’s gebruikt mogen worden in advertenties van derden.

Het glijmiddel-voorbeeld is niet uit de lucht gegrepen. Het overkwam de Amerikaan Nick Bergus. Hij kwam op Amazon een aanbod tegen voor een enorm vat glijmiddel en postte hier gekscherend over op zijn Facebook profiel. Een week later kreeg hij berichten van vrienden: “Je profielfoto wordt gebruikt in een reclame voor glijmiddel op Facebook”. Bergus was hier uiteraard niet van gediend. Met een class action klaagde hij, samen met anderen wiens profielfoto was gebruikt in een reclame, Facebook aan. Dit geschil kwam onlangs tot een schikking: Facebook betaalt $9 miljoen schadevergoeding, verdeeld over 614.000 gebruikers ($15 per persoon).

Erin Egan, Chief Privacy Officer van Facebook, geeft aan dat juist deze schikking aanleiding gaf om via een update gebruikers duidelijk te informeren over wat er met hun data gebeurd. Dat  Facebook data verkoopt aan adverteerders was echter wel bekend. Problematischer is het dat gebruikers tot voor kort de mogelijkheid hadden om aan te geven dat je dit niet wilde via een opt-out optie in de privacy-instellingen. Die optie is nu geschrapt.

Wat kan je dan nu nog doen als je niet wilt dat jouw naam, profielfoto of content gebruikt wordt in reclame op Facebook? Natuurlijk kan je al je gegevens en content afschermen voor iedereen, ook je vrienden, maar de essentie van Facebook ligt nu net in het delen van informatie. Als je Facebook toch gewoon wilt gebruiken, is het een betere optie om selectief te zijn in je publiek. Facebook stelt in haar vernieuwde Statement of Rights and Responsibilities dat: “If you have selected a specific audience for your content or information, we will respect your choice when we use it.” Hieruit blijkt dat als je profielpagina bijvoorbeeld dusdanig is ingericht dat alleen jouw vrienden toegang hebben tot je foto’s, likes en andere content, Facebook die gegevens ook uitsluitend zal gebruiken in advertenties aan die specifieke groep vrienden. Maar omgekeerd geldt ook dat aIs jouw Facebook profiel voor iedereen toegankelijk is, Facebook jouw foto’s en andere content ook mag gebruiken in advertenties gericht aan alle Facebook gebruikers.

Door: Nick Kruijsen



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

brigitte zaterdag 13 december 2014 10:12

ik moet nooit zien dat zij van foto,s van mij of mijn dochter gebruiken voor wat ook ..dan sleep ik ze voor het gerecht ..het gaat gewoon te ver ..brigitte

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.