NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Facebook Graph Search: nieuwe dienst met oude data

Facebook Graph Search: nieuwe dienst met oude data

De privacyaspecten ten aanzien van het gebruik van Facebook zijn regelmatig het onderwerp van discussie, deze discussie zal door een nieuwe functie van Facebook binnenkort vermoedelijk stevig aangewakkerd worden.

 ‘Graph Search’ is deze nieuwe functie die momenteel door Facebook (op kleine schaal in bèta) wordt getest. Het stelt gebruikers in staat om met natuurlijke taal te zoeken in de ‘big data’ van Facebook. Het is een soort ‘datamining’ in de gegevens van gebruikers, waarbij naar statistische verbanden word gezocht. Gezien de immense hoeveelheid gegevens waar Facebook beschikking over heeft en de slimme algoritmes die ze heeft geschreven is het een enorm krachtig zoekmiddel.  Een recent artikel van het technologie tijdschrift Wired kwam met een goed voorbeeld van hetgeen de zoekfunctie kan doen:

“Stocky then tried a dating query — "single women who live near me." A group of young women appeared onscreen, with snippets of personal information and a way to friend or message them. "You can then add whatever you want, let’s say those who like a certain type of music," Stocky said. The set of results were even age-appropriate for the person posing the query. "We’re trying to facilitate good things," Stocky said.”

‘Graph Search’ laat gebruikers dus zoeken in de (openbare) gegevens van Facebook gebruikers, waar door Facebook koppelingen in zijn aangebracht. Het is daarbij zo dat gezocht kan worden in de gegevens van mensen die geen ‘friends’ zijn, maar dat alleen voor zoverre zij de gegevens openbaar gedeeld hebben.

Desalniettemin biedt deze functie nieuwe gebruiksmogelijkheden voor openbare gegevens, mogelijkheden waar gebruikers zich toen ze de gegevens openbaar maakten niet van bewust waren. Dit kan gebruikers schokkeren, omdat a.) veel mensen zich niet realiseren hoeveel ze precies hebben gedeeld en omdat b.) de nieuwe koppelingen die ‘Graph Search’ aanbrengt in de gegevens voor onverwachte resultaten zorgen. Uit het eerder gemelde artikel van Wired blijkt dat Facebook zich hiervan bewust is:

“It will be interesting to see what happens once people do understand how the photos, interests, and personal details they share on Facebook are now part of a new product that may cause that data to be viewed more often and by people who otherwise might not have encountered it.

[…]What’s more, he says, as much as Facebook’s leaders believe in their bones that sharing is a good thing, it’s also in their interest that people understand who sees their information — and that they stay in their comfort zone. “A world where you don’t understand who you’re sharing with is a world where you don’t share very much,” Lessin says. “So confusion is everyone’s enemy on this stuff.”

Dat gebruikers gechoqueerd raken door de mogelijkheden van ‘Graph Search’ , en in reactie daarop hun instellingen aanpassen, lijkt interessant genoeg iets te zijn dat Facebook beoogt met haar langzame uitrol (er zijn in beginsel zeer weinig mensen in de bèta toegelaten). Wederom uit het artikel van Wired:

“Cognizant of the concern over Graph Search that may arise in some quarters, Facebook is trying to get ahead of any pushback. It plans to use the slow rollout as a way to alert users. “We are investing extremely heavily in the messaging of what this actually does,” Lessin says. “We can speak till we’re blue in the face about this in the abstract, but we’ll know how people will understand and react to it only when they see it and they interact with it.”

‘Graph Search’ lijkt dus een nieuw hoofdstuk te zijn in de saga rondom privacy en Facebook. In het verleden ging het bij Facebook vaak fout omdat ze ‘vergaten’ hun gebruikers goed te informeren over nieuwe, mogelijk privacyschendende, functionaliteiten. In dit geval lijkt Facebook in ieder geval een poging te doen om mensen bewust te maken van de privacy implicaties van de nieuwe dienst. Wellicht zou het echter wat meer voor de hand liggen om de gebruikers hierover direct aan te spreken, bijvoorbeeld met een notificatie met uitleg wanneer de gebruiker inlogt.

Het zal interessant zijn om te volgen hoe dit handelen het publiek debat rondom privacy op het internet beïnvloedt.

Auteur: Jesse Dirks

BRON: S. Levy, ‘Facebook’s Bold, Compelling and Scary Engine of Discovery: The Inside Story of Graph Search, Wired 15 januari 2013


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.