NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Extra! Extra! Read all about it… in de bibliotheek?

Extra! Extra! Read all about it… in de bibliotheek?

Gisteren las ik in de Volkskrant dat de nieuw ontworpen Bibliotheek Lelystad het eerste ‘warenhuis voor kennis’ is. Binnen dit concept worden lezers benaderd als klanten. Het verbaast dan ook niet dat boeken moeten worden ingeleverd met behulp van de lopende band.

 

Om de hernieuwde aard van de bibliotheek te benadrukken, is architect AEQUO  bij de inrichting van het interieur uitgegaan van  27 shop-in-shops gebaseerd op interesseprofielen met ieder een eigen kleur en stijl. Middels triggerende in-store communication (etalagepoppen, mannequins met T-shirts als communicatiedrager, lichtbakken en bovenhoofdse communcatie) wordt de aantrekkingskracht van het product zelf centraal gezet.” So much for de behulpzame doch strenge bibliothecaresse en het vertrouwde beeld van bejaarden die aan de leestafel de krant uitpluizen…

 

De OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam) probeert nu op een andere manier de mensen weer aan het lezen te krijgen. Zij geeft haar leden de mogelijkheid om de komende vier maanden via internet gratis toegang te krijgen tot het betaalde archief van de Volkskrant. Vanuit huis welteverstaan.

 

Volgens directeur Hans van Velzen ‘versterkt de digitalisering het instituut bibliotheek als organisator van informatie, terwijl dit niet leidt tot teruglopende bezoekersaantallen’.

 

Ik ben benieuwd of hij gelijk krijgt en deze initiatieven inderdaad hun vruchten zullen afwerpen…

 

 

Lees hier en hier de berichten op nu.nl en oba.nl. Zie ook het artikel in Adformatie.

BRON: Volkskrant, nu.nl, aequo.nl, oba.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIES (2)

Judith van Praag woensdag 11 november 2009 17:52

Gebruik maken van een lopende band (waarschijnlijk Tech Logic®) een automatiseringssysteem dat tussen de 1000-1400 boeken per uur kan verwerken) maakt dat IRL bibliothecarissen meer tijd hebben (en hun handen vrij) om met de 'klant' te werken.
Bibliotheekfuncties digitaliseren in het digitale tijdperk is een noodzaak waar niet onder uit te komen valt. En waarom zou je dat willen? Iedere Internetbezoeker is gewend aan gefragmentiseerde informatie, de manier van zoeken naar materiaal is veranderd. De interessed van klanten die gewend zijn geraakt aan de opmaak van een website zullen juist geprikkeld worden door de nieuwe aanpak in bibliotheken zoals die in Lelystad en Amsterdam. In Seattle (staat Washington) is het ledental sinds digitalisering omhoog geschoten. Het mogelijke gebruik van computers en het Internet binnen de bibliotheek brengt ook niet-lezers over de drempel die eerder misschien te hoog was. Het inkijken van een boek dat 'geadverteerd' wordt gebeurd eerder wanneer je de klant al binnen hebt gehaald dan wanneer ze buiten de deur worden gehouden. In deze tijd zijn search engines zoals Google de concurent van de bibliotheek, hulde aan de voorgangers binnen het bibliotheeksysteem die bij de tijd zijn en willen blijven.

Hein Scholtens dinsdag 17 november 2009 09:38

Hartelijk dank voor je bevlogen reactie. Hieruit merk ik op dat je een groot voorstander van de nieuwe bibliotheekvorm bent.
Zelf sta ik hier overigens ook niet negatief tegenover. In het bericht heb ik op een ludieke manier willen aangeven hoe de manier waarop we informatie verkrijgen, verandert.
Ik hoop dan ook dat je gelijk krijgt en dat meer mensen weer geprikkeld zullen worden. Zelf ben ik namelijk ook al veel te lang niet meer in de bibliotheek geweest.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.