NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Europese toezichthouders zeer kritisch over Google’s nieuwe privacybeleid

Europese toezichthouders zeer kritisch over Google’s nieuwe privacybeleid

Onlangs maakte Google haar nieuwe privacybeleid bekend, dat per 1 maart 2012 van kracht zal worden. Het Europese orgaan voor bescherming van de privacy, de Artikel 29 Werkgroep, onder leiding van de Franse privacywaakhond CNIL startte daarop een onderzoek. De eerste onderzoeksresultaten werden vandaag bekend gemaakt. Kort gezegd is de conclusie dat het beleid niet in overeenstemming is met de Europese regels voor de verwerking van persoonsgegevens.

Doel van de wijzigingen is om privacybeleid van Google simpeler te maken. Google heeft daarom de privacy policies van de verschillende diensten met elkaar geïntegreerd. Dat gaat echter ten koste van de transparantie, aldus de Werkgroep. Door alle policies samen te voegen, is niet meer terug te vinden voor welke persoonsgegevens voor welke doeleinden en ten behoeve van welke derden of diensten worden verwerkt.

Een ander aspect wat de Werkgroep zorgen baart is de combinatie van persoonsgegevens die Google verkrijgt uit haar verschillende diensten. Het nieuwe privacybeleid houdt in dat Google persoonsgegevens verkregen via bijvoorbeeld Android of Analytics kan gebruiken voor reclamedoeleinden in bijvoorbeeld Youtube. Het feit dat Google grote delen van de zoekmachine markt, de smartphone markt, de online video markt en de online reclame markt heeft, maakt dat dit grote risico’s voor de privacy van gebruikers meebrengt.

De Werkgroep heeft Google dan ook in een brief gevraagd om de toepassing van het nieuwe beleid uit te stellen.

Lees hier het persbericht van CNIL en de brief aan Google



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.